Premier Donald Tusk podpisał rozporządzenie, przekazujące nadzór nad PKP SA z Ministerstwa Aktywów Państwowych do resortu infrastruktury. Zdaniem obserwatorów, oznacza to rychłe uruchomienie zmian kadrowych w spółkach z Grupy PKP.
W 2019 roku powołano nowe Ministerstwo Aktywów Państwowych, co spowodowało kilkukrotne przetasowania w nadzorze nad spółkami, skutkujące m.in. rozbiciem nadzoru nad spółkami kolejowymi w kilku resortach. Teraz w ciągu
niewiele ponad miesiąca zmiany odwrócono.
15 marca 2024 roku Rada Ministrów przyjęła w trybie obiegowym
rozporządzenie w sprawie przejęcia nadzoru nad spółką Polskie Koleje Państwowe SA od Ministra Aktywów Państwowych oraz nad spółką Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu od Agencji Rozwoju Przemysłu. Projekt czeka tylko na ostatnią formalność – publikację w Dzienniku Ustaw.
Ułatwienie nadzoru nad spółkami
W ocenie skutków regulacji napisano, że celem jest usytuowanie nadzoru właścicielskiego nad spółkami z sektora transportu w ręku jednego ministra. Podobnie jest ze spółką Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu. – Funkcjonujący dotychczas model sprawowania przez Skarb Państwa nadzoru właścicielskiego nad spółkami kolejowymi, w którym minister właściwy do spraw transportu wykonywał prawa z akcji jedynie w spółce zarządzającej ogólnopolską siecią linii kolejowych, tj. PKP PLK S.A., a nadzór nad PKP S.A. sprawował minister właściwy do spraw aktywów państwowych, niejednokrotnie prowadził do zjawisk niepożądanych dla rynku kolejowego, między innymi, z uwagi na odmienne podejście do tych samych zagadnień oraz sprzeczne interesy spółek – czytamy w dokumencie rady ministrów.
Jak czytamy, minister właściwy do spraw transportu odpowiada za współdziałanie pomiędzy PKP S.A. i PKP PLK S.A. na płaszczyźnie spraw majątkowych, w szczególności, w zakresie wyposażania PKP PLK S.A. w mienie niezbędne do prowadzenia przez nią działalności podstawowej. Jednoczesne sprawowanie przez ten sam organ funkcji kreatora polityki transportowej oraz funkcji właścicielskich wobec kluczowych podmiotów pełniących rolę realizatorów tej polityki, pozwoli w większym stopniu usprawnić procesy decyzyjne i wpływać na szybkość podejmowania rozstrzygnięć związanych między innymi z restrukturyzacją majątkową PKP S.A., inwestycjami infrastrukturalnymi PKP S.A. i PKP PLK S.A., w tym realizacją Programu Inwestycji Dworcowych, budową, modernizacją, utrzymaniem linii kolejowych, a także w zakresie certyfikacji podsystemów dla linii kolejowych – uzasadnia rząd.
Zdaniem rządu, przekazanie uprawnień do wykonywania praw z akcji Skarbu Państwa w PKP S.A. ministrowi właściwemu do spraw transportu przyczyni się do zwiększenia oddziaływania na międzynarodową współpracę, w szczególności, w związku z obowiązkiem realizacji pasażerskich połączeń międzynarodowych z innymi państwami oraz przewozu towarów, w ramach korytarzy transportowych. Ponadto posiadanie nadzoru właścicielskiego nad PKP S.A. i tym samym nad Grupą PKP znacząco ułatwi Ministerstwu Infrastruktury współpracę ze Spółką w zakresie spraw obronnych (w ramach kompetencji związanych z obowiązkami na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego).
Ruszy karuzela kadrowa? Zdaniem komentatorów, przyjęcie rozporządzenia uruchomi zmiany – najpierw kadrowe – w Grupie PKP, które zaczną się od zmian w radzie nadzorczej PKP SA. Jak dowiedzieliśmy się w PKP SA, posiedzenie rady nadzorczej tej spółki zaplanowano na jutro (21 marca).
Jak dotąd w spółkach kolejowych zmiany są dużo
mniejsze niż np. w lotnictwie. Powołany został
nowy prezes PKP PLK, na resztę stanowisk w
zarządzie tej spółki trwa konkurs.