W Parlamencie Europejskim trwają prace nad przyjąciem rozporządzenia w sprawie przepustowości kolejowej (Proposal for a regulation on the use of railway infrastructure capacity on the single European railway area).
Pod koniec członkowie Grupy PKP uczestniczyli w spotkaniu na temat projektu rozporządzenia. Kolej reprezentowali również szefowie organizacji CER, ALLRAIL i ERFA. Wzięli w nim udział również poseł sprawozdawczyni Tilly Metz/Greens oraz współ-sprawozdawcy: prof. B. Liberadzki/S&D oraz Marian Marinescu/EPP jak również przedstawiciele pozostałych grup politycznych.
Wysłuchanie przed Komisją ds. Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (Komisji TRAN), które otworzył prof. Liberadzki poświęcone było zarówno procedowanemu obecnie na poziomie unijnym, jednego z najważniejszych aktów prawnych dla sektora kolejowego - projektu rozporządzenia w sprawie wykorzystania przepustowości infrastruktury kolejowej w Jednolitym Europejskim Obszarze Kolejowym (zmieniającego dyrektywę 2012/34/UE i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 913/2010), jak i projektowi Sprawozdania Parlamentu Europejskiego w tej sprawie autorstwa poseł Tilly Metz.
W podsumowaniu spotkania PKP SA informuje, że docenia wysiłki Komisji Europejskiej i dostrzega wiele pozytywnych zmian i korzyści z proponowanych w rozporządzeniu rozwiązań służących lepszemu planowaniu i zarządzaniu dostępną przepustowością infrastruktury kolejowej, ale zdaniem kolejowej grupy jest sporo aspektów, które budzą zastrzeżenia i które powinny zostać doprecyzowane, bądź zmienione w rozporządzeniu.
Dyrektor Przedstawicielstwa PKP w Brukseli Tomasz Lachowicz wskazuje w szczególności na brak elastyczności w przydzielaniu przepustowości przez zarządcę infrastruktury (np. alokacja ad-hoc), sporą biurokratyzację i skomplikowanie całego procesu, co może skutkować jego znacznym wydłużeniem; także wysokie koszty wdrożenia proponowanych w rozporządzeniu rozwiązań dla zarządcy infrastruktury, niejasny status prawny nowego podmiotu ENIM (European Network of Infrastructure Managers – Europejskiej Sieci Zarządców Infrastruktury) i wydawanych przez niego decyzji, także niewystarczająco zabezpieczone prawa oraz konsultacyjny głos i udział użytkowników infrastruktury kolejowej (przewoźników) w procesie planowania i przydzielania przepustowości.
Spółka podkreśla, że w opublikowanym 17 listopada projekcie sprawozdania Parlamentu Europejskiego autorstwa Tilly Metz dot. ww. projektu rozporządzenia, uwzględnionych zostało wiele z wypracowanych wspólnie przez europejskie koleje (w tym PKP) zrzeszone w ramach CER postulatów, ale wciąż nie brakuje kontrowersyjnych zdaniem PKP SA poprawek PE.
W trakcie części dot. pytań-odpowiedzi, w szczególności wskazano na proponowane zbyt szerokie uprawnienia Europejskiej Sieci Regulatorów Rynku Kolejowego (ENRRB – European Network of Rail Regulatory Bodies) w zakresie zatwierdzania odstępstw (zarówno od przepisów ramowych, jak i zasad zarządzania kryzysowego oraz celów wykonania) oraz zbyt dużą ingerencję regulatorów rynku kolejowego w funkcje podstawowe zarządców infrastruktury (w tym konsultowanie i zatwierdzanie strategii, modelu i planu przepustowości). Ponadto zastrzeżenia PKP SA budzi proponowane zastąpienie aktów wykonawczych delegowanymi, które dają dużo większą swobodę decyzyjną KE z pominięciem procedur kontrolnych Rady UE i Parlamentu Europejskiego. Nie mniej, zdaniem PKP, kontrowersyjna jest również propozycja PE powołania do życia nowego podmiotu: Europejskiej Międzynarodowej Agencji ds. Przydzielania Alokacji – European Rail International Capacity Allocation body (ERICA) mającej na celu m.in. wniesienie wkładu w przygotowanie wskazanych w projekcie rozporządzenia europejskich ram zarządzania przepustowością, także pełnienia funkcji operacyjnego koordynatora i pośrednika (punktu kontaktowego) pomiędzy ENIM, zarządcami infrastruktury, a wnioskodawcami/użytkownikami infrastruktury – zdaniem PKP SA jeszcze bardziej zwiększy skomplikowanie, formalizacje, biurokrację i wydłużenie wszelkich procesów związanych z planowaniem i zarządzaniem przepustowością przewidzianych w komisyjnym projekcie rozporządzenia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.