69 mln 670 tys. złotych kosztowała, zakończona właśnie, modernizacja 81 wagonów pasażerskich „PKP Przewozy Regionalne”.
Gruntowny remont, który nadał im nowoczesny wygląd i zapewnił wysokiej klasy parametry techniczne, był możliwy dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej i Budżetu Państwa. Pociągami pospiesznymi, zaopatrzonymi w nowoczesne wagony, podróżują teraz pasażerowie, odwiedzający największe miasta i regiony w kraju. PKP "Przewozy Regionalne” po raz pierwszy w historii polskiej kolei pozyskała środki na modernizację taboru z Unii Europejskiej.
Pierwszy nowoczesny pociąg wyjechał w trasę w połowie kwietnia ubiegłego roku (Krakowianka rel. Kraków - Kołobrzeg), kolejne w ciągu następnych miesięcy (wykaz poniżej). Europejskie standardy w zakresie komfortu i bezpieczeństwa podróży zyskało 81 wagonów, z czego 24 zostały przystosowane dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach.
Szczegóły modernizacji:
· całkowita wymiana wnętrza pojazdu,
· zastosowanie nowej izolacji cieplnej i akustycznej w całym wagonie,
· zabudowa nowych okien o zwiększonej szczelności i estetyce,
· zabudowa nowych modułowych kabin WC,
· zastosowanie urządzeń wspomagających otwieranie i zamykanie drzwi czołowych,
· zabudowa nowego typu półek bagażowych konstrukcji stalowej,
· malowanie poszycia pudła farbami chemoutwardzalnymi oraz nałożenie powłok antygrafitii,
· wymiana tapicerki na trudnopalną,
· wymiana zderzaków na elastomerowe (bezpieczeństwo),
· zabudowa elektronicznych liczników przebiegu kilometrów.
Ponadto 24 wagony zostały przystosowane dla osób poruszających się na wózkach:
· przebudowa wnętrza na bezprzedziałowe, poszerzone przejścia, z wyznaczonymi miejscami dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich,
· kabina WC w pełni przystosowana dla osób niepełnosprawnych,
· drzwi odskokowo – przesuwne, umożliwiające wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym.
Pociągi, złożone z nowoczesnych wagonów, kursują na następujących trasach:
-
Pogoń: Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok,
-
Konopnicka: Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok,
-
Hańcza: Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok – Sokółka – Augustów – Suwałki - Sestokai,
-
Krakowianka: Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Leszno – Poznań – Piła – Kołobrzeg,
-
Roztocze: Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl,
-
Bieszczady: Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl,
-
Światowid: Szczecin – Stargard Szcz. – Krzyż – Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl,
-
Galicja: Szczecin – Stargard Szcz. – Krzyż – Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl.
Prace modernizacyjne były współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT. Modernizacja wagonów to jeden z trzech projektów, realizowanych przez „PKP Przewozy Regionalne”, obok modernizacji 75 pociągów elektrycznych i kupna 11 nowych pociągów elektrycznych na trasę Warszawa – Łódź.


*Remont wagonów kosztował prawie 70 mln zł (fot. PKP PR).