Wzajemne wsparcie na rzecz tworzenia łańcuchów logistycznych na osi wschód – zachód, północ – południe Europy oraz z Azji, a także wspólne kreowanie projektów inwestycyjnych i biznesowych w obszarze logistyki – to główne założenia dokumentu, który Polskie Koleje Państwowe SA podpisały z 10 polskimi firmami zajmującymi się działalnością logistyczną.
PKP SA podpisało z 10 operatorami logistycznymi porozumienie dotyczące współpracy. Celem jest tworzenie nowych projektów biznesowych m.in. na bazie gruntów, które są w gestii PKP SA. – PKP SA aktywnie włącza się w nowe projekty dotyczące budowy infrastruktury wsparcia logistycznego – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. – Dla rozwoju logistyki i zwiększenia udziału w niej ekologicznych form transportu potrzebna jest dobrze rozwinięta sieć różnego typu terminali czy parków logistycznych. Państwo posiadają kompetencje w prowadzeniu takich miejsc, my posiadamy grunty, a więc będziemy mieli wspólny interes w tym, by rozwijać działalność intermodalną – dodał prezes PKP SA.
Sygnatariusze porozumień wskazywali, w czym może być pomocna umowa z PKP SA. – Chcemy silniej powiązać nasz port z infrastrukturą kolejową, chcemy realizować inwestycje na terenach kolejowych w obszarze centrów przeładunkowych. Bardzo się cieszę, że PKP SA wyszło z taką inicjatywą – podkreślił Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
– Powierzchnia do rozwoju Śląskiego Centrum Logistycznego kończy się i jeśli będziemy chcieli czynić kolejne inwestycje w obszarze przeładunków, potrzebujemy dodatkowych terenów. PKP SA, które posiada grunty mogące być użyteczne dla ŚCL, udostępni je nam. Pozwoli nam to na dalszy rozwój naszego terminala, powiedział Robert Goc, dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki w Gliwicach.
Co ciekawe, porozumienie podpisały nie tylko duże jednostki logistyczne, takie jak porty, ale także firmy posiadające know-how w kierowaniu tym biznesem. – Firma Logit jest gotowa do wsparcia w organizacji przepływu towarów pomiędzy terminalami i obsłudze projektu Terminala Kolejowego w Koninie. Mamy duże doświadczenie w obrocie towarami dostarczanymi w kontenerach, m.in. z terminala w Kutnie i Poznaniu/Swarzędzu, portów Gdyni/Gdańsk, ale również z portów europejskich. Cieszy nas, że PKP SA wychodzi z inicjatywą, która wzmocni polski intermodal – mówił Maciej Wołyński, wspólnik firmy Logit.
W zasobach PKP SA znajduje się obecnie 95 tysięcy hektarów terenu. Zdaniem spółki 1170 ha nadaje się do tego, by budować na niej infrastrukturę logistyczną, czyli np. centra przeładunkowe. PKP SA posiada tereny m.in. przy portach morskich, które ułatwią budowę na nich nowej infrastruktury. W połączeniu z inwestycjami w modernizację linii kolejowych prowadzących do portów (m.in. modernizacja linii 201 do portu Gdynia), da to nowe możliwości rozwoju przeładunku.
Jak zapowiedział Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA – porozumienie ma charakter otwarty i w tej chwili toczą się rozmowy z kolejnymi partnerami, m.in. z terminalem w Rzepinie. – Wspólnie chcemy utworzyć sieć, która m.in. będzie zapleczem dla portów. W ten sposób, we współpracy z koleją, działają już porty niemieckie i holenderskie, dobrzy byłoby mieć podobną sieć – powiedział członek zarządu PKP SA.
Stronami Porozumienia Operatorów Terminali i Centrów Logistycznych Europy Środkowo – Wschodniej są:
- Euroterminal Sławków Sp. z o.o.,
- Logit T.J. Kowalewski i Wspólnicy Sp. J.,
- PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze sp. z o.o.,
- PKP Cargo Centrum Logistyczne w Medyka-Żurawica sp. z o.o.,
- PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.,
- Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna,
- Śląskie Centrum Logistyki S.A.,
- Terminale Przeładunkowe Sławków – Medyka Sp. z o.o.
- Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin – Stare Miasto S.A.,
- Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.,
- Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.