Za prawie 9 milionów złotych PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontują tory – „normalny” i szeroki na stacji towarowej w Werchracie. Efektem ma być sprawniejszy przewóz i przeładunek towarów na polsko-ukraińskim przejściu granicznym Werchrata – Rawa Ruska. Zadanie finansowane jest z budżetu państwa.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za prawie 9 milionów złotych netto na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w torach nr 220, linii nr 116 i torze nr 35 linii nr 101 w stacji Werchrata w ramach projektu „Prace inwestycyjne na przejściu granicznym Werchrata – Rawa – Ruska”. Prace będą realizowane w latach 2022-23. Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa.
Łącznie umowa obejmuje przebudowę dwóch torów: szerokiego oraz normalnego o łącznej długości blisko 1,5 km z zastosowaniem nawierzchni bezpodsypkowej. Przewidziano remont odwodnienia. Przebudowany będzie przepust. Efektem robót będą sprawniejsze, bezpieczniejsze przejazdy pociągów towarowych a tym samym zwiększenie potencjału punktu przeładunkowego.
Na stacji w Werchracie, kolejowym przejściu granicznym w województwie podkarpackim, w powiecie lubaczowskim, przeładowywane są wagony z Ukrainy, przewożące materiały m.in. do produkcji ceramiki, sól drogowa i przemysłowa, kruszywa. Towary wjeżdżają po torze szerokim granica państwa – Kaplisze (linia 116), a następnie są przekładane na tor „normalny” linii Munina – Hrebenne. Glina przewożona jest do Opoczna. Sól i kruszywa transportowane są koleją w rożne strony kraju. W zeszłym roku na stacji w Werchracie przeładowano 300 tysięcy ton towarów. W drugim półroczu bieżącego roku deklarowane jest zwiększenie przeładunku o 1000 ton miesięcznie – informuje PKP PLK.
Na prace na linii nr 101 Munina – Hrebenne
przeznaczono w 2020 r. 31 mln zł ze środków własnych PLK. W latach 2018 -2019 wyremontowano tory w stacji Basznia. Na odcinku Horyniec-Zdrój – Werchrata o długości ok. 13 km zarządca infrastruktury
wprowadził prędkość dopuszczalną 30 km/h. Rewitalizacja linii jest jednym z projektów,
zgłoszonych przez województwo podkarpackie do programu Kolej Plus, ale według naszych informacji nie powstaje wymagane studium