fot. PKP Polskie Linie KolejoweZmodernizowana stacja kolejowa Białystok
Koniec dołka inwestycyjnego, więcej liczby ugód z wykonawcami, dobra współpraca z partnerami, w tym z CPK i PEJ, szybka odbudowa infrastruktury po powodzi oraz wzrost znaczenia na arenie międzynarodowej to kluczowe osiągnięcia PKP PLK w ostatnim roku, zdaniem jej managementu. Drugi rok prac zarządu rozpoczyna się na solidnym fundamencie.
Jak wskazują PKP Polskie Linie Kolejowe w poście opublikowanym w mediach społecznościowych, wielomiliardowe inwestycje kolejowe są siłą napędową polskiej gospodarki. W ostatnim roku PKP PLK wszczęły nowe postępowania przetargowe o wartości 30 mld zł. Do największych zadań należą przebudowa odcinków Warszawa Wawer – Otwock, Skierniewice – Pilawa, Ełk – Białystok, Sandomierz/Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Ocice – Padew, budowa ciągu nowych linii kolejowych zapewniających skrócenie czasu przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem oraz modernizacja odcinka Gdynia Chylonia – Lębork.
– Po 2 latach przestoju inwestycyjnego PKP PLK wpompują w gospodarkę ogromne środki finansowe, na które czekają dziesiątki firm wykonawczych i setki podwykonawców. Dążymy do tego, aby na modernizacjach zyskali polscy przedsiębiorcy. Zadanie między Białymstokiem a Ełkiem to pierwsze postępowanie, gdzie wykluczeni zostali wykonawcy, którzy mają siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. To nasza decyzja i reakcja na wyrok TSUE. Podchodzimy do ważnych inwestycji racjonalnie, takie ograniczenie zwiększa bezpieczeństwo ich realizacji – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu spółki odpowiedzialny za realizację inwestycji.
Mediacje i ugody zamiast wieloletnich procesów sądowych
Po zmianie zarządu spółki w ubiegłym roku okazało się, że wartość roszczeń zgłoszonych przez wykonawców przekroczyła 7 mld zł. PKP PLK w zaistniałej sytuacji postawiły na rozwiązywanie sporów z wykonawcami w formie mediacji, co pozwoliło uniknąć wieloletnich procesów sądowych. W ubiegłym roku zawartych zostało aż 33 ugód w łącznym wymiarze wartości przedmiotów sporów wynoszącym ponad 1,44 mld zł. W ramach ugód wypłacono 269 mln zł, co zdaniem spółki przyniosło oszczędności potencjalnie rzędu nawet 1,17 mld zł.
– Mediacja służy rozwiązaniu sporu i pomaga w odbudowaniu relacji między stronami. Sięgnęliśmy po takie rozwiązania w PLK SA, aby w skuteczny sposób osiągać porozumienia w życzliwej atmosferze i w ramach rozsądnego dialogu. Tak uzyskane ugody są sukcesem obu stron – mówi Barbara Skardzińska, dyrektor Biura Prawnego w centrali PKP PLK. Co istotne, Biuro Prawne prowadziło postępowania mediacyjne bez wsparcia kancelarii zewnętrznych, za to z dużym wsparcie Prokuratorii Generalnej RP. To właśnie współpraca obu podmiotów pozwoliła na sukces w postaci kilkudziesięciu zawartych ugód w minionych miesiącach.
Nowe otwarcie w relacjach z CPK. Współpraca zamiast rywalizacji
Budowa efektywnego systemu kolejowego, zarówno poprzez modernizacje istniejącej infrastruktury, jak również budowę nowych linii kolejowych, to zadania, które są w Polsce realizowane zarówno przez PKP PLK, jak również Centralny Port Komunikacyjny. Choć w przeszłości relacje pomiędzy obydwoma podmiotami nie układały się najlepiej, dziś obydwie spółki zacieśniają relacje i podejmują wspólne działania. Dowodem na skuteczność podejmowanych działań mają być "sukcesy w Łodzi Retkini i Grudziądzu". Obydwie strony pracują także nad Zintegrowaną Siecią Kolejową.
Projekt ZSK to platforma współpracy interesariuszy, ukierunkowana na analizę rozwoju sieci kolejowej w zakresie przyszłych projektów inwestycyjnych, które będą realizowane po zakończeniu budowy linii kolei dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław / Poznań. Analiza będzie dotyczyła zarówno istniejącej sieci kolejowej, jak i nowych linii kolejowych, obejmując m.in. prognozowaną liczby pasażerów, ruch pociągów i adekwatność parametrów technicznych. Projekt ZSK zakłada powstanie w Polsce spójnego i efektywnego systemu transportu kolejowego, który połączy poszczególne regiony i zintegruje różne rodzaje transportu. Projekt ten realizowany jest wspólnie przez CPK, PKP PLK i inne podmioty.
– Wiele nas łączy z CPK. Wspólnie podejmujemy wyzwanie budowy odpowiednio zwymiarowanej infrastruktury kolejowej. Do tego niezbędna jest współpraca. ZSK daje nam szansę na wypracowanie rozwiązań, które przełożą się w przyszłości na poprawę dostępności transportowej, zwiększenie przepustowości sieci, lepszą integrację różnych środków komunikacji oraz zmniejszenie emisyjności – powiedział Maciej Kaczorek, członek zarządu spółki odpowiedzialny za strategię i rozwój.
Zaangażowanie w Program Polskiej Energetyki Jądrowej, rozwój relacji międzynarodowych
Jak wskazują PKP PLK, ostatnie miesiące upłynęły również pod znakiem zacieśniania współpracy z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi w zakresie budowy i modernizacji układu linii kolejowej do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, która powstanie na Pomorzu. – Zapewnienie kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej jest priorytetowym wyzwaniem inwestycyjnym. Uczestniczymy w projekcie istotnym dla całej polskiej gospodarki. Na inwestycji zyskają także podróżni, ponieważ pociągi powrócą na nieczynne od lat linie kolejowe. Kolej ponownie będzie blisko mieszkańców, umożliwiając jednocześnie sprawny i bezpieczny przewóz ładunków w czasie budowy elektrowni i jej późniejszej eksploatacji – komentuje Marcin Mochocki.
W 2024 roku zdaniem PKP PLK doszło także do nowego otwarcia w relacjach z Kolejami Ukraińskimi. – Razem z PKP SA podpisaliśmy z UZ deklarację w zakresie rozwoju, kontynuacji i pogłębienia współpracy pomiędzy spółkami. Realizowane wspólnie z Ukrzaliznytsia projekty mają w przyszłości przyczynić się do optymalizacji procesu przewozowego pomiędzy Polską a Ukrainą oraz maksymalnego wykorzystania reprezentowanych przez obie strony potencjałów w zakresie obsługi pasażerów i klientów ruchu towarowego – wskazuje spółka.
Na wzrost znaczenia spółki w relacjach międzynarodowych ma również wskazywać fakt, iż prezes zarządu PKP PLK Piotr Wyborski został wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego zarządu EIM European Rail Infrastructure Managers, czyli Stowarzyszenia Europejskich Zarządców Infrastruktury Kolejowej. Decyzja w tej sprawie, którą podjęło zgromadzenie ogólne organizacji, zapadła jednogłośnie.
Rzeczone stowarzyszenie powstało w 2002 roku wraz z liberalizacją rynku kolejowego w Unii Europejskiej w celu reprezentowania i promowania interesów europejskich zarządców infrastruktury kolejowej wobec odpowiednich instytucji UE oraz innych podmiotów w branży kolejowej. Jest ono zarejestrowane jako międzynarodowe stowarzyszenie non-profit na mocy prawa belgijskiego. Co istotne, jest to jedna spośród 11 europejskich organizacji kolejowych, które Komisja Europejska uznaje jako organ przedstawicielski branży.
Skuteczne przeciwdziałanie skutkom powodzi
W ubiegłym roku w Europie Środkowej miała miejsce największa fala powodzi od czasu osławionej Powodzi Stulecia. Podobnie jak miało to miejsce w przeszłości, także tym razem wśród polskich regionów szczególnie poszkodowany był Dolny Śląsk. Doszło także do szeregu uszkodzeń infrastruktury kolejowej, co spowodowało przerwy w ruchu pociągów na blisko 30 liniach kolejowych. Jak wskazują PKP PLK, dzięki ogromnemu wysiłkowi kolejarzy i dobrej koordynacji działań udało się błyskawicznie udrażniać kolejne szlaki. W efekcie ruch pociągów na większości zalanych odcinków został przywrócony w ciągu zaledwie 1-2 dni.
Co więcej, okazało się, że nawet w tak trudnych warunkach możliwa jest realizacja inwestycji zgodnie z planem. Zakończono w terminie remont linii Wrocław – Kłodzko – Międzylesie oraz przywrócono ruchu pociągów z Kłodzka do Kudowy-Zdrój. – To dowód, że zaangażowanie, sprawne działanie i techniczne przygotowanie przynoszą efekty. Dziś obie trasy wspierają rozwój regionu i obsługują codzienny ruch pasażerski – podsumowują PKP PLK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.