PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały przetarg na wykonanie kompleksowego studium wykonalności dla przyszłej modernizacji magistrali C-E59, czyli Nadodrzanki. Zakres prac planistycznych dla linii 273 ograniczony jest do odcinka Wrocław Grabiszyn – Rzepin.
To obszar podlegający pod Zakład Linii Kolejowych we Wrocławiu i Zakład Linii Kolejowych w Zielonej Górze. PLK szacuje, że dokumentacja będzie kosztować ok. 6 mln zł netto. O przyszłość tego odcinka dopytywali się ostatnio parlamentarzyści,
o czym pisaliśmy tutaj.
PKP PLK zwraca uwagę na niezadowalającą obecnie prędkość jazdy, która obowiązuje na niektórych odcinkach Nadodrzanki od Wrocławia przez Zieloną Górę do Rzepina (ograniczenia prędkości 70-90 km/h w torze nr 1 i 2) spowodowaną stanem technicznym linii. W tym miejscu PLK podkreśla także niezadowalający stan obiektów inżynieryjnych i nie najlepszą geometrię toru. Do poprawy są też perony na przystankach i stacjach i „niewystarczająca infrastruktura w obszarach nadania/odbioru ładunków”. To wszystko ma wpływ na ograniczoną przepustowość głównego ciągu towarowego z Dolnego Śląska do Szczecina i Świnoujścia.
– Zakładane jest osiągnięcie zadowalającego stanu technicznego infrastruktury, w tym możliwie wysoka komplementarność z projektami inwestycyjnymi zrealizowanymi na linii kolejowej nr 273 w ubiegłych latach oraz co najmniej przywrócenie parametrów na całym odcinku objętym projektem – czytamy w celach zamówienia. Dla poszczególnych odcinków i stacji wykonane zostaną modele mikrosymulacyjne.
Wykonawca studium wykonalności przeanalizuje dostosowanie linii kolejowej nr 273 do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (przynajmniej odcinka Rudna Gwizdanów – Głogów – Zielona Góra – Rzepin) i na możliwie długim odcinku do 120 km/h dla pociągów towarowych. Przygotuje opracowanie dla dostosowania odcinka linii kolejowej nr 273 do przyjmowania pociągów o długości 750 metrów i zapewnienia dopuszczalnych nacisków 22,5 t.
PKP PLK oceni oferty z uwzględnieniem ceny brutto (80%) oraz terminów wykonania poszczególnych etapów projektów (20%). Zarządca infrastruktury na oferty czeka do 27 czerwca 2019 roku.