Wciąż trwają inwestycje, w których wyniku już od czterech lat odcięte od kolei jest Braniewo. PKP PLK właśnie podpisała umowę na kolejny remont na odcinku z Pieniężna do Braniewa.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację kolejnego etapu prac na linii kolejowej nr 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo. Na blisko 18-kilometrowym odcinku z Pieniężna do Braniewa wymieniona zostanie nawierzchnia torowa. Zadanie o wartości 70 mln zł netto ze środków budżetowych PLK SA wykona Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe.
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym przez... odcinanie od transportu– Walka z wykluczeniem komunikacyjnym to jeden z priorytetów polskiego rządu (...) Wkrótce także mieszkańcy Braniewa, Pieniężna, Ornety i Dobrego Miasta znowu będą mogli dojechać do stolicy regionu pociągiem – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i rządowy pełnomocnik do walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Sęk tym, że
akurat w tym przypadku wykluczenie komunikacyjne zostało spowodowane przez remont - przed jego rozpoczęciem pociągi do Braniewa kursowały.
Co gorsza, Urząd Marszałkowski wbrew zapisom planu transportowego
nie uruchomił do Braniewa komunikacji zastępczej na czas remontu. Skargę w tej sprawie do sądu
złożyła Fundacja ProKolej.
Nowe prace w krótkim czasiePrace z nowego kontraktu z PPM-T mają odbyć się jeszcze w tym roku - do listopada. Teoretycznie nie powinny więc zakłócić
zaplanowanego na grudzień powrotu pociągów. To dużo krótszy czas niż na pozostałych odcinkach; tam jednak zakres przebudowy był dużo szerszy, obejmował też remonty obiektów inżynieryjnych czy peronów.
A prace na pozostałych odcinkach wciąż trwają. Jak informuje PKP PLK, na szlaku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto gotowe są konstrukcje przebudowanych peronów w Bukwałdzie, Cerkiewniku, kontynuowane są prace w Swobodnej, a w Dobrym Mieście postępują prace wykończeniowe. Na stacji Olsztyn Gutkowo od 14 czerwca podróżni korzystają z peronu nr 1. Postępują prace przy przebudowie peronu nr 2 oraz zabudowie kolejnych nowych torów na stacji. Na trasie wymieniono szyny i podkłady na 17 km linii. Remontowany jest ostatni z 6 wiaduktów kolejowych – informuje PLK.
Na odcinku Dobre Miasto – Orneta – Pieniężno w latach 2020-2021 wymieniono tor na szlaku Dobre Miasto – Orneta, a w latach 2021-2023 na odcinku Orneta – Pieniężno. Nowy tor położono na około 40 km linii, wyremontowano 79 obiektów inżynieryjnych – przepustów, wiaduktów i mostów. Zbudowano nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety. Gotowe są konstrukcje peronów w miejscowościach Bzowiec, Rogiedle, Lubomino i Henrykowo. Na szlaku Dobre Miasto – Braniewo układany jest światłowód - informuje PKP PLK.
Efektem inwestycji pociągi pasażerskie pokonają trasę z prędkością do 100 km/h na odcinku Olsztyn – Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz do 70 km/h na odcinku Dobre Miasto – Braniewo; PLK podkreśla jednak, że niezbędne do tego jest również uzyskanie odpowiednich pozwoleń. Udostępnienie odcinka Olsztyn Gutkowo – Orneta dla przewoźników planowane jest od wrześniowej korekty rozkładu jazdy, a odcinka Orneta – Braniewo w grudniu tego roku. Cała inwestycja pochłonęła ponad 350 mln złotych; częściowo, na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto, została dofinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa.