Do tej pory modernizacje przeprowadzane przez PKP PLK zaskakiwały różnorodnością stosowanych tablic. W maju br. zarządca infrastruktury zaczął wdrażać jednolite reguły dot. rozmieszczenia informacji dla pasażerów.
Przy okazji prowadzonych modernizacji, a także zwykłych „estetyzacji” peronów zarządca infrastruktury wymienia również tablice z nazwami stacji. Te zaskakują różnorodnością, nawet w obrębie jednego węzła kolejowego. Stosowane są zarówno białe, jak i granatowe tablice – z różnym krojem pisma o różnej wielkości. Widać to także na przykładach z ostatnich miesięcy – na nowym przystanku Warszawa Zacisze-Wilno pojawiły się białe tablice z wystającymi literami, natomiast na przystanku Warszawa Koło w miejscu dotychczasowych pojawiły się granatowe tablice z nadrukowanymi napisami o niespotykanym dotąd kroju.
Zarządca przyznaje, że dotychczasowe zasady były niejednoznaczne. Teraz ma to się zmienić – w maju br. PLK wprowadziły do stosowania „Ogólne zasady rozmieszczania informacji dla pasażerów na obszarach kolejowych”. – Przy ich opracowaniu uwzględniono również wizualizację obowiązującą na terenie dworców, a przede wszystkim zapisy Karty UIC nr 413 „Działania usprawniające podróż koleją”. Zasady PLK określają m.in. zagadnienia tablic informacyjnych oraz tablic z nazwą stacji i piktogramów. Opracowanie zawiera dane wyjściowe do projektowania, ale projekty będą zawsze uzgadniane – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Zarządca dopuszcza jednak pewne wyjątki – np. w przypadku zabytkowych obiektów i sugestii konserwatora zabytków.
Nowe zasady obowiązują od maja – często jednak nowsze tablice mocno się względem siebie różnią, czego przykładem są wspomniane warszawskie przystanki Zacisze-Wilno i Koło. – Tablice te zostały wykonane bądź zamówione przed wejściem w życie dokumentu „Ogólne zasady rozmieszczenia informacji dla pasażerów na obszarze stacji kolejowych”. Jeśli proces realizacji zlecenia na tablicę informacyjne nie był zaawansowany lub mógł być zmieniony i prowadzony wg „Zasad”, tak czyniliśmy – mówi Siemieniec. Jak zapewnia, oznakowania odbiegające od przyjętych przepisów będą stopniowo wymieniane w trakcie remontów i modernizacji.