Po przebudowie odcinka linii kolejowej Lubartów – Parczew 12 grudnia pociągi wrócą na trasę pomiędzy miastami. Poza wymianą nawierzchni na linii powstały nowe przystanki w Berejowie i Laskach. Na wyremontowanym odcinku, w stosunku do stanu przed remontem, nie pojawi się ani jedno nowe połączenie pasażerskie. Inwestycja była warta 90 mln złotych. Pomogła Unia Europejska.
PKP PLK w informacji prasowej podaje, że na objętym pracami odcinku linii 30, zbudowane zostały dwa nowe przystanki w Laskach i Berejowie. Natomiast na stacjach i przystankach: Parczew, Parczew Kolejowa, Gródek, Zabiele, Brzeźnica Bychawska, Tarło, Pałecznica, Ciecierzyn zbudowano wyższe perony. Są też nowe wiaty, oświetlenie, czytelne oznakowanie. Konkretne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu ma też kompleksowa przebudowa 13. przejazdów kolejowych a także nowe urządzenia sterowania ruchem i nowoczesny LCS Lubartów. W Lubartowie powstał też nowy most kolejowy nad Wieprzem. – Wraz z 14 innymi obiektami inżynieryjnymi po remoncie możliwy będzie przejazd cięższych (o nacisku 221 kN na oś - 22,5 tony) i dłuższych pociągów towarowych – podaje PKP PLK w informacji prasowej.
PLK informuje także, że remont odcinka linii "przełoży się na lepszą ofert kolejowych podroży". Sprawdziliśmy więc czy wykorzystał to organizator transportu jakim jest urząd marszałkowski województwa lubelskiego. Okazuje się, że nie - pomiędzy Parczewem i Lubartowem wciąż będą jeździć cztery pary regionalnych pociągów i dwa pociągi spółki PKP Intercity łączące Lublin z Warszawą przez wspomniane miasta i Łuków. Pociągi regionalne pokonają odcinek między Lublinem a Parczewem w niemal takim samym czasie jak przed remontem, jednak trzeba pamiętać, że zatrzymają się na dwóch nowych przystankach. O kilkanaście minut skróci się natomiast, m.in dzięki remontowi, czas przejazdy pociągów PKP Intercity w całej relacji z Lublina do Warszawy Wschodniej.
– Na razie realizujemy przewozy z Lublina, przez Lubartów do Parczewa. To jest dokładnie 6 par pociągów w ciągu dnia. Nas i pasażerów to nie satysfakcjonuje. Chcemy prosić pana marszałka, który jest organizatorem przewozów, o dołożenie 4 par pociągów i przedłużenie przejazdu do Łukowa. Chcemy doprowadzić do co najmniej 10 par pociągów z Lublina, przez Lubartów i Parczew aż do Łukowa. A stamtąd Koleje Mazowieckie zabierają pasażerów do Warszawy – tłumaczy Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO."
Wartość projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew” to 90 mln zł netto. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020.
Więcej na temat tej opóźnionej inwestycji
pisaliśmy na początku 2019 roku.