Od niedzieli 29 sierpnia pasażerowie pociągów kursujących z Warszawy przez Warkę do Radomia pojadą już po dwóch torach na całym odcinku linii. Kończy się najważniejszy etap opóźnionej o wiele lat inwestycji.
Koleje Mazowieckie jako pierwsze poinformowały o tym, że 29 sierpnia będzie pierwszym dniem, gdy po całej linii nr 8 od Warszawy do Radomia będzie można korzystać z dwóch torów. Na razie nigdzie na tym odcinku nie będzie możliwe osiąganie prędkości 160 km/h z uwagi na niewystarczającą moc podstacji, trwające prace przy przejazdach kolejowych i przy systemach sterowania ruchem kolejowym. Ale zmiana powinna wpłynąć pozytywnie na płynność ruchu pociągów i zmniejszenie opóźnień. Dotychczas było z tym różnie.
Radomiak nie bywa punktualny. Ale jest lepiej
W końcu czerwca, gdy pociągi wreszcie dotarły do Radomia przez „ósemkę”, notowały spore opóźnienia. Na przykład od 28 czerwca do 28 lipca przyspieszony pociąg Radomiak do Warszawy ani razu nie dotarł punktualnie. W tych dniach średnie jego opóźnienie wynosiło od 25 do 30 minut.
Polskie Linie Kolejowe zapewniały jednak, że notoryczne i spore opóźnienia skończą się, gdy Thales odpowiadający za systemy sterowania ruchem kolejowym,
zakończy opóźnione prace. Rzeczywiście, statystyki opóźnień wskazują, że punktualność pociągów po 28 lipca na linii 8 wzrosła. 3 i 8 sierpnia „Radomiakowi” zabrakło zaledwie kilku minut, by po raz pierwszy od rozpoczęcia wakacji dojechać do Warszawy punktualnie. Większość pociągów Kolei Mazowieckich jeździ jednak o czasie. Ma być jeszcze lepiej.
Ruch po dwóch torach od 29 sierpnia
Od 29 sierpnia ruch pociągów na odcinku Lesiów – Radom ma odbywać się po dwóch czynnych torach, co powinno przełożyć się na wzrost punktualności. W Radomiu zaczną działać nowe stacje: Radom Północny oraz Radom Gołębiów – poinformowały Koleje Mazowieckie.
Informacje o drożności obu torów, choć wciąż toczą się prace, przekazał także Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. – Potwierdzam, że drugi tor w Radomiu będzie gotowy 29 sierpnia i od tego dnia ruch będzie odbywał się po dwóch torach. Przełoży się to na punktualność pociągów, możliwe będzie zwiększenie liczby połączeń – powiedział.
Na razie więcej pociągów z Warszawy przez Warkę i Radom na południe kraju uruchamiać ma PKP Intercity. Zmienić się ma także standard części pociągów Kolei Mazowieckich. O tym napiszemy wkrótce.