PKP PLK poinformowały o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na wykonanie robót budowlanych na odcinku Sadowne – Czyżew na linii E 75. Zamawiający poinformował, że pojawiły się „nowe okoliczności”, które poddają w wątpliwość spełnienie warunków udziału w postępowaniu przez część wykonawców.
PKP Polskiej Linie Kolejowe poinformowały, że w związku z ujawnionymi nowymi okolicznościami podjęły decyzję o unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, która została dokonana w dniu 7 lutego 2017 r. w postępowaniu na wykonanie robót budowlanych na odcinku Sadowne – Czyżew. W sumie w przetargu
złożono cztery oferty, a najniższą, którą PKP PLK uznało także za najkorzystniejszą, przedstawiło przedsiębiorstwo Intercor (576 358 174,38 zł brutto). Kosztorys zamawiającego wynosił 818,3 mln złotych brutto. Sprawa otarła się o KIO, gdyż jeden z konkurentów związanych z niewskazaniem, jakie prace zostaną powierzone podwykonawcy oraz nieprawdziwymi informacjami na temat kierownika robót. KIO jednak te
zastrzeżenia oddaliła.
Zamawiający podjął decyzję o unieważnieniu wyboru ponieważ ujawnione, nowe okoliczności poddają w wątpliwość spełnienie warunków udziału w postępowaniu przez część wykonawców, co na etapie kontroli uprzedniej mogłoby być zakwestionowane przez Urząd Zamówień Publicznych. Taka kontrola, poprzedzająca podpisanie umowy, jest koniecznym elementem dużych przetargów. Po weryfikacji ujawnionych okoliczności PKP PLK dokona ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Inwestycja miała zostać wykonana w ramach projektu CEF. W ramach prac na odcinku Sadowne – Czyżew zmodernizowanych zostać ma 35 km linii kolejowej na odcinku od km 71,800 do km 107,260, zostaną przebudowane trzy mosty, 11 przepustów pod torami, wiadukt kolejowy w Małkini, 12 peronów, 2 stacje kolejowe i 11 przejazdów. Wybudowany zostanie także nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug – Małkinia, przejście dla pieszych pod torami w Małkini oraz Lokalne Centrum Sterowania w Małkini. Realizacja pierwotnie zaplanowano na lata 2017–2019.
Dzięki modernizacji dwóch odcinków linii Sadowne – Czyżew i Czyżew – Białystok pasażerowie zyskają wygodne połączenia dalekobieżne oraz międzyregionalne. Linia Rail Baltica to także jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.