Zarządca infrastruktury podpisał umowę z projektantem nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Jest to część rządowego programu Kolej Plus. Mieszkańcy Północnego Mazowsza otrzymają dzięki nowej linii szybszy i wygodniejszy dostęp do stolicy – informują PKP PLK.
Mosty Katowice i Arcadis otrzymały kontrakt na
zaprojektowanie nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Opracowanie projektu będzie kosztowało 32,5 mln zł netto. Wykonawca ma 52 miesiące na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie wszystkich potrzebnych pozwoleń, w tym środowiskowych i budowlanych.
Linia kolejowa między Zegrzem Południowym a Przasnyszem będzie w większości jednotorowa, zelektryfikowana. Użycie dwutorowych odcinków (zwanych długimi mijankami) pozwoli pociągom mijać się bez konieczności dłuższego czekania na przejazd pociągu z przeciwnej strony. Pociągi będą poruszać się z maksymalną prędkością 160 km/h, a czas przejazdu między Zegrzem a Przasnyszem wyniesie około 50 minut. Organizator przewozów zadeklarował uruchomienie minimum 14 pociągów na dobę, które pojadą między Przasnyszem a Warszawą.
Kolej Północnego Mazowsza połączy Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Zegrzem. Na trasie będzie 12 przystanków: Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki, Przasnysz, Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure oraz przystanek w gminie Szelków. Perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Będą też wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
– Pamiętam marzenia o kolei do Zegrza, Serocka, Pułtuska i dalej do Przasnysza. Podpisana dzisiaj umowa na projekt nowej linii kolejowej to krok, który przybliża nas do realizacji tej ważnej dla regionu inwestycji – mówi szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jan Grabiec. – Podpisanie umowy na projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz to kluczowy krok w rozwoju infrastruktury kolejowej na Północnym Mazowszu, który przyczyni się do znacznej poprawy dostępności komunikacyjnej oraz komfortu podróży mieszkańców – dodał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Prace budowlane mogą rozpocząć się w 2030 roku i potrwać do 2033 roku, ale zależy to od uzyskania pieniędzy na budowę. Na razie finansowanie jest zapewnione jedynie na etap projektowy.
Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie mazowieckim zakwalifikowano 4 projekty. Oprócz przygotowania dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz zaplanowano rewitalizację linii kolejowej
Sokołów Podlaski – Siedlce oraz rewitalizację
linii kolejowej 34 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Lepszy dostęp do kolei zyskają także
mieszkańcy Kozienic i okolic.
O związanych z celowością inwestycji w zakładanym kształcie kontrowersjach
pisaliśmy obszernie tutaj.