Umorzenie 138 mln zł odsetek, ustanowienie zastawu na nieruchomościach i taborze oraz rozłożenie ponad pół miliarda długu na transze – to najważniejsze postanowienia ugody w sprawie wszystkich przeterminowanych zobowiązań spółki Przewozy Regionalne wobec PKP Polskie Linie Kolejowych podpisanej w styczniu tego roku.
Ugoda została popisana w największej tajemnicy. Udało nam się jednak zdobyć potwierdzenie PKP PLK, że takie porozumienie zostało zawarte. „Przewozy Regionalne i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły 21 stycznia 2013 roku Ugodę w sprawie wszystkich przeterminowanych zobowiązań Spółki Przewozy Regionalne wobec PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.” – poinformowali „Rynek Kolejowy” przedstawiciele PKP PLK w odpowiedzi na przesłany przez nas wniosek o udostępnienie informacji publicznej.
Zobowiązani do milczenia
Szczegółów porozumienia spółka jednak nie chciała ujawnić. „Ugoda zawiera postanowienia zobowiązujące obydwie strony do zachowania poufności, co do treści Ugody z wyjątkiem sytuacji, gdy ich ujawnienie będzie konieczne do realizacji Ugody” – informuje dalej PKP PLK. Sprawy komentować nie chcą również Przewozy Regionalne oraz Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Resort poinformował nas tylko, że „minister właściwy do spraw transportu nie był stroną ugody zawartej pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe SA a Przewozami Regionalnymi Sp. z o.o.„
Spłata długu na raty
„Rynkowi Kolejowemu” udało się jednak dotrzeć do informacji przekazanych przez samorządowego przewoźnika swoim właścicielom – marszałkom województw – podczas konwentu, który się odbył w tym tygodniu w Białowieży. Wynika z nich, że porozumienie przewiduje rozłożenie długu Przewozów Regionalnych, który narastał od grudnia 2008 r. na transze. Obecnie zaległości samorządowego przewoźnika wobec zarządcy infrastruktury wynoszą już ponad pół miliarda złotych.
PLK właścicielem pociągów pasażerskich?
Spłata zobowiązań będzie zabezpieczona niemal całym majątkiem Przewozów Regionalnych – nieruchomościami oraz pociągami, których przewoźnik jest właścicielem (duża część taboru wykorzystywanego przez PR jest własnością samorządów). Oznacza to, że w przypadku niewywiązywania się z warunków niniejszej umowy przez Przewozy Regionalne spółka Polskie Linie Kolejowe stanie się właścicielem taboru pasażerskiego (najprawdopodobniej mocno zużytego), którego i tak nie może wykorzystać, gdyż sama nie może świadczyć usług przewozowych.
Hojny bankrut
W zamian za podpisanie ugody Przewozy Regionalne otrzymały deklarację umorzenia 138 mln zł odsetek od historycznego długu. Jest to bardzo poważna decyzja zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, bowiem spółka sama znajduje się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Rosnąca amortyzacja sprawia, iż PKP PLK z każdym rokiem powiększa swoją stratę. Jak już dzisiaj informowaliśmy w ubiegłym roku zarządca narodowej sieci infrastruktury kolejowej odnotował ponad 700 mln zł straty, w 2011 r. było to prawie 600 mln zł na minusie, a rok wcześniej niemal 450 mln zł.