Od zamknięcia fragmentu linii znaczenie lokalnej trasy położonej na pograniczu województw lubelskiego i podkarpackiego istotnie wzrosło. Pojawiły się jednak sygnały o pogarszającym się jej stanie technicznym. Zarządca narodowej sieci dróg kolejowych zapewnia, że na linii nr 66 prowadzony jest sprawny i bezpieczny ruch pociągów.
Położona na styku województw lubelskiego i podkarpackiego linia nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe o długości ok. 67,5 km jest pierwszorzędna, jednotorowa i niezelektryfikowana. Od połowy 2017 r. ma istotne znaczenie w ruchu towarowym, ponieważ jest jedną z dwóch linii kolejowych stanowiących objazd dla modernizowanej linii nr 7. Ruch pasażerski jest tam minimalny – obecnie kursuje tam pociąg SKPL-TLK Hetman Rzeszów Główny – Hrubieszów Miasto – Rzeszów Główny.
Z uwagi na znaczenie w ruchu towarowym niepokojącą informacją jest pogarszający się jej stan techniczny. Wynika to z pisma Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, upublicznionego na portalu „padwapolnocy.pl”. Wskazano tam, że ze względu na stan techniczny trasy, maszyniści pociągów PKP IC nie byli w stanie prowadzić składów z rozkładową prędkością. Skutkowało to generowaniem opóźnień.
Pewnym potwierdzeniem informacji o stanie technicznym trasy jest lektura wykazu ostrzeżeń stałych, gdzie w kilku punktach wpisano ograniczenia z powodu złego stanu technicznego toru oraz nierówności toru w planie i profilu, ponadto stan techniczny jednego z obiektów określono jako zły. Jak wynika z „harmonogramu zamknięciowego” obowiązującego w rozkładzie jazdy 2018/2019, PKP PLK planuje prace remontowe oraz modernizację jednego z przejazdów kolejowych. Ich wykonywanie będzie skutkowało wstrzymaniem ruchu pociągów na około miesiąc.
PKP PLK z harmonogramem likwidacji ograniczeń
Jak wynika z informacji uzyskanych w PKP PLK, sytuacja na omawianej trasie nie jest niepokojąca. – Na linii nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe zapewniony jest sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Rozkład jazdy uwzględnia ograniczenia prędkości wynikające ze stanu infrastruktury – informuje „Rynek Kolejowy” Karol Jakubowski z zespołu prasowego narodowego zarządcy sieci kolejowej.
Jak podkreśla Karol Jakubowski, PKP PLK konsekwentnie realizuje działania na rzecz likwidacji ograniczeń prędkości na drodze kolejowej między Zwierzyńcem Towarowym a Stalową Wolą Południe.
– W 2018 roku zarządca infrastruktury usunął 27 ograniczeń prędkości na całej długości trasy, zlikwidowane zostały nierówności torów i rozjazdów, wymieniono ponad 100 podkładów, oczyszczono tłuczeń na długości ok. 1 km. W efekcie, w 13 lokalizacjach na odcinku Zwierzyniec Towarowy – Biłgoraj prędkość wzrosła z 70-80 km/h do 100 km/h, w 2 miejscach na stacji w Biłgoraju prędkość wzrosła z 80 km/h do 100 km/h, w 5 miejscach na odcinku Biłgoraj – Huta Krzeszowska prędkość wzrosła z 60 km/h do 80 km/h, w 7 lokalizacjach na odcinku Huta Krzeszowska – Stalowa Wola Południe prędkość wzrosła z 50–60 km/h do 80–100 km/h – wylicza przedstawiciel PKP PLK.
Plany na 2019 r.
Na bieżący rok zaplanowane są kolejne prace remontowo-utrzymaniowe. Pozwolą one na odwołanie 5 z 9 ograniczeń prędkości obowiązujących obecnie na 12 km trasy.
– Zarządca infrastruktury wykona profilowanie toru w 4 lokalizacjach na odcinkach: Biłgoraj – Huta Krzeszowska i Huta Krzeszowska – Stalowa Wola Południe. Wzmocniona zostanie również konstrukcja mostu nad rzeką Biała Łada. Wszystkie te prace pozwolą zwiększyć prędkość pociągów z 60 km/h do 80 km/h na ok. 6 km trasy – wyjaśnia Karol Jakubowski. – Ponadto usprawnienie przejazdów nastąpi w ramach prac utrzymaniowych zaplanowanych na obecny rok. PLK wykonają regulacje torów i rozjazdów, profilowanie oraz wymianę pojedynczych szyn i podkładów – kończy.