fot. Piotr Hamarnik/PKP PLKStacja kolejowa w Trzebini
Wyższy poziom bezpieczeństwa na polskich torach. Kamery w kabinach maszynistów, więcej symulatorów, zmienione procedury zarządzania ruchem kolejowym. Takie decyzje podjęły PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Intercity w uzgodnieniu z Urzędem Transportu Kolejowego.
PKP Intercity podjęło decyzję o zwiększeniu nadzoru nad pracą maszynistów. Oprócz istniejących kamer rejestrujących widok z zewnątrz, będzie rejestrować w trybie ciągłym pracę maszynistów w kabinie. Przewoźnik zwiększa także liczbę symulatorów do szkolenia maszynistów. Obecnie korzysta z jednego urządzenia, w 2025 roku będzie dysponował ośmioma. Zwiększony zostanie również czas i zakres obowiązkowych szkoleń, które co roku, obowiązkowo, przechodzą maszyniści.
Zmienione procedury, zwiększony nadzór nad pracą maszynistów, to reakcja na zdarzenie, do którego doszło pod koniec sierpnia na stacji w Trzebini. - Pociągi zatrzymano tam za pomocą systemu Radio-Stop. Urządzenie zostało użyte przez jednego z maszynistów po tym, gdy został poinformowany przez dyżurnego ruchu o możliwym zagrożeniu.
Ponieważ to czujność dyżurnego ruchu pozwoliła zapobiec zderzeniu PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały o wsparciu przewoźników w działaniach, które mają zapobiec podobnym sytuacjom. Zdecydowano, że gdy maszynista, w czasie doraźnie zmienionej organizacji ruchu, nie nawiąże łączności radiowej z dyżurnym ruchu, pociąg zostanie zatrzymany, do czasu omówienia jego dalszej jazdy.
O zmianach wprowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Intercity zdecydowano w czasie spotkania poświęconego bezpieczeństwu sektora kolejowego, zwołanego przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Ignacego Górę, z udziałem Piotra Malepszaka, Wiceministra Infrastruktury.
– Bezpieczeństwo ruchu kolejowego to wspólne działania kolejarzy i wiele elementów, które się na to składają, stąd m.in. decyzja o montażu kamer w kabinach pojazdów trakcyjnych spółki Intercity. To rozwiązanie jest już od wielu lat stosowane u wybranych przewoźników: KD, ŁKA czy SKM Warszawa. Praca maszynisty to niezwykle odpowiedzialne zadanie, które – oprócz znajomości przepisów, pełnej koncentracji na prowadzeniu pociągu i obserwowaniu przedpola jazdy – wymaga także wcześniejszego przygotowania się do każdej służby. Ponadto ostatnio odnotowane zdarzenia świadczą o braku odpowiedniej koncentracji przy prowadzeniu pociągu. Celem wielu różnych działań w obszarze bezpieczeństwa ruchu kolejowego jest minimalizowanie ryzyka niebezpiecznych zdarzeń – mówi Piotr Malepszak, Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Dyżurny ruchu, którego czujność pozwoliła na uniknięcie zagrożenia w Trzebini, otrzyma nagrodę pieniężną.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.