Ewentualne wznowienie ruchu na linii 70, nad którym zastanawia się świętokrzyski Urząd Marszałkowski, nie będzie wymagało kosztownych prac torowych. Konieczne inwestycje m. in. w nowe perony i system sterowania zamknęłyby się w kwocie 11 mln zł – informują PKP PLK. Nie wiadomo jednak, czy samorząd i zarządca infrastruktury w ogóle rozpoczęli rozmowy na ten temat.
W swoich
planach rozwoju kolejowych przewozów regionalnych Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego bierze pod uwagę przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii 70 Włoszczowice – Chmielów. – Uruchomienie połączeń na ww. linii kolejowej jest zależne w szczególności od poprawy stanu infrastruktury kolejowej, gwarantującej bezpieczeństwo podróży – zastrzegł jednak samorząd.
Konieczne prace – głównie przy peronach
O plany w tym zakresie zapytaliśmy zarządcę linii – PKP PLK. W pytaniach uwzględniliśmy także odgałęziającą się od niej linię 75 Rytwiany – Połaniec, choć o związanych z nią planach UMWŚw na razie nie wspomina. – By możliwe było wznowienie ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych 70 i 75, przede wszystkim konieczne są prace związane z modernizacją peronów wraz z budową chodników i parkingów oraz dostosowaniem ich do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – odpowiada Piotr Hamarnik z zespołu prasowego spółki. Na linii 70 prace takie musiałyby zostać wykonane na stacjach: Chmielnik, Grzybów i Staszów, a na linii 75 – w Połańcu (stacja końcowa jest na niej jedynym punktem handlowym). Pozostałych punktów, w których dawniej zatrzymywały się na linii 70 pociągi pasażerskie – stacji Strzegomek oraz przystanków: Osiek Staszowski i Chodków – przedstawiciel PKP PLK nie wymienia.
– Niezbędne są także prace dotyczące branży teletechnicznej, energetycznej i sterowania ruchem kolejowym. Szacujemy, że koszt modernizacji infrastruktury pasażerskiej dla linii kolejowej 70 wyniesie ok. 11 mln zł, a dla linii kolejowej 75 – ok. 4 mln zł – dodaje Hamarnik. Na pytanie o to, czy PKP PLK prowadzą w tej sprawie rozmowy z Urzędem Marszałkowskim, nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Na razie – prace utrzymaniowe
W tym roku zarządca infrastruktury zamierza wykonać kolejne roboty utrzymaniowe na ok. 7 km długości linii 70, wciąż czynnej w ruchu towarowym. Pozwolą na podniesienie prędkości pociągów do 100 km/h (obecnie wynosi ona zaledwie 60 km/h). – Na linii kolejowej 75 obowiązuje prędkość 80 km/h (na 6 km linii). Jest to efekt zrealizowanych prac utrzymaniowych z 2019 i 2020 roku. W roku 2025 planujemy podnieść prędkość do 80 km/h na pozostałym odcinku linii 75 [tzn. ok. 10 km – przyp. RK] – informuje nasz rozmówca.
Przewozy pasażerskie na odcinku Rytwiany – Chmielów zawieszono już w maju roku 1990. Pozostały fragment linii obsługiwały jeszcze pociągi Włoszczowice – Połaniec, zlikwidowane w dniu tzw. ostrego cięcia, 2 kwietnia 2000 r.