Zarządca infrastruktury kontynuuje program budowy i modernizacji punktów ładunkowych w ważniejszych węzłach. Będą one służyły głównie potrzebom wojska. W przypadku tegorocznych inwestycji po raz pierwszy część wydatków pokryją fundusze Unii Europejskiej z instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF).
Na początku marca opisaliśmy
przetarg na przebudowę punktów na stacjach Szczecin Podjuchy i Stargard. Zaniedbane i prowadzące do nich tory mają zostać gruntownie wyremontowane. Parametry po przebudowie powinny umożliwiać transport najcięższych pojazdów wojskowych państw NATO, w tym – czołgów Abrams. W tym samym czasie PKP PLK ogłaszały także inne, podobne przetargi dla punktów w różnych regionach Polski.
Magdalena Janus z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury informuje, że przedsięwzięcie „Prace na punktach ładunkowych zlokalizowanych na sieci TEN-T” jest realizowane w ramach programu CEF Military Mobility. – Do przebudowy planowanych jest 13 punktów ładunkowych na stacjach: Stargard, Szczecin Podjuchy, Bierzwnik, Kowalewo Pomorskie, Gniewkowo, Opole Groszowice, Brzeg, Sochaczew, Nasielsk, Oława, Brzezinka Średzka, Wrocław Pracze i Wrocław Kuźniki – wylicza. Inwestycje mają być finansowane po połowie ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa – mowa jednak o wstępnych założeniach, więc proporcje mogą się jeszcze zmienić.
Poprawa możliwości przewozu wojska koleją z pewnością zwiększy możliwości obronne Polski i całego NATO. Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę kwestia ta stała się jeszcze ważniejsza, niż przed 24 lutego ubiegłego roku. Nasza rozmówczyni z PKP PLK wyjaśnia jednak, że to nie wybuch wojny za wschodnią granicą Polski był bodźcem do zaplanowania inwestycji. – Założenia do projektu były przygotowywane już w roku 2018 i nie mają związku z wybuchem wojny – informuje.
Jak dodaje Janus, również w ubiegłych latach prowadzono podobne prace. Były one jednak finansowane w całości ze środków budżetu państwa. – W latach 2017 – 2022 PKP Polskie Linie Kolejowe SA realizowały podobne inwestycje związane z przebudową oraz budową 31 punktów ładunkowych na ogólną kwotę ponad 51,5 mln zł – uściśla.