W ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20 ma szansę zostać zmodernizowany fragment linii kolejowej nr 14 pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim, Lesznem i Głogowem.
– Przewiduje się wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla modernizacji linii nr 14 dla odcinka Ostrów-Leszno-Głogów. Dopiero sporządzenie tej dokumentacji pozwoli odpowiedzieć na kolejne pytania dotyczące zakresu robót, kosztów i terminu realizacji. W przypadku decyzji pozytywnej, prace byłyby wykonane w perspektywie 2014-20 – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Bez odpowiedzi pozostało nasze pytanie, czy w ramach tej inwestycji realizowana będzie także elektryfikacja odcinka Krotoszyn – Leszno – Głogów. PKP PLK nie ma natomiast obecnie w planach działań podnoszących parametry linii nr 14 na odcinku Głogów – Żagań.
Odcinki Leszno – Głogów oraz Głogów – Żagań są wyłączone z ruchu pasażerskiego. Przypominaliśmy już, że odcinek pomiędzy Lesznem i Żaganiem ma 105 km, a na tej trasie, oprócz Leszna (65 tys. mieszkańców) i Żagania (27 tys., plus 39 tys. w sąsiednich Żarach) położone są także m.in. Głogów (70 tys.) i Wschowa (14 tys.). Oznacza to, że popyt na przewozy pasażerskie na tej trasie potencjalnie mógłby być duży, a wznowienie przewozów miałoby szansę znacząco zwiększyć wzajemne oddziaływanie tych miast na siebie.
Zainteresowane reaktywacją przewozów na całej trasie Leszno – Żagań są władze woj. dolnośląskiego. Natomiast władze woj. lubuskiego, na terenie którego leży większa część tego odcinka, sygnalizują, że reaktywacja przewozów miałaby sens tylko po przeprowadzeniu prac remontowych i wydatnym podniesieniu prędkości maksymalnych, które obecnie miejscami wynoszą zaledwie 20-30 km/godz.
Biorąc pod uwagę plany PKP PLK, istnieje zatem szansa na reaktywację w najbliższych latach przewozów pasażerskich na trasie Leszno – Głogów (co pozwoliłoby także na uruchomienie np. pociągów z Poznania do Głogowa). Natomiast szanse na wznowienie przewozów pasażerskich pomiędzy Głogowem i Żaganiem są nikłe.