Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na zaprojektowanie nowej linii, łączącej stację Chorzew Siemkowice z Wieluniem. Jest to pierwszy przetarg na inwestycję finansowaną z programu Kolej Plus. Szacowana wartość całej inwestycji (wraz z budową) wynosi 580 mln zł.
Przed miesiącem informowaliśmy o podpisaniu
umowy między PKP PLK a łódzkim Urzędem Marszałkowskim w sprawie budowy nowej linii. Teraz PKP PLK ogłosiły postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej. Zwycięska firma będzie ponadto musiała w przyszłości pełnić nadzór nad pracami budowlanymi.
W niecałe dwie godziny do stolicy regionu
Nowa linia zapewni mieszkańcom Wielunia możliwość podróżowania pociągiem do stolicy regionu. Dotychczas w praktyce uniemożliwiał to układ linii w południowo-zachodniej części regionu: podróż z przesiadką w Kępnie lub Herbach Nowych wiązałaby się z bardzo dużym wydłużeniem trasy przejazdu, czyniąc korzystanie z kolei zupełnie nieopłacalnym finansowo i czasowo. Po budowie nowej linii – według PKP PLK – czas przejazdu z Wielunia do stolicy województwa ma wynieść około 1 godziny i 39 minut.
Trasa ma być jednotorową, zelektryfikowaną linią o długości ok. 28 km. Zaplanowano na niej 5 przystanków: Wieluń Berlinek, Ruda, Wierzchlas, Drobnice i Siemkowice. Ich perony zostaną wyposażone w wiaty, ławki i jasne oświetlenie oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Z Łodzi do Wielunia – a może dalej?
Jak poinformowali nas w sierpniu przedstawiciele łódzkiego samorządu wojewódzkiego, po otwarciu linii UMWŁ planuje uruchomienie zintegrowanej oferty przewozowej nie tylko z Łodzi przez Chorzew Siemkowice i Wieluń do Wieruszowa, ale
także dalej w kierunku Kępna. – Województwo Łódzkie, zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym i wytycznymi naboru do Programu Kolej Plus, po wybudowaniu nowej infrastruktury kolejowej jest zobowiązane do uruchomienia i sfinansowania w przeciągu pięciu lat 8 par pociągów na dobę w relacji Łódź Kaliska – Wieluń, w tym jedna para będzie finansowana przez Partnera: Gminę Wieluń – potwierdził UMWŁ.
Przedsięwzięcie będzie realizowane w uzgodnieniu z władzami sąsiedniego województwa wielkopolskiego, co pozwala mieć nadzieję na większą liczbę wydłużonych np. do Kępna pociągów międzyregionalnych. W przyszłości może powstać alternatywny ciąg linii kolejowych Łódź – Wrocław – w tym celu jednak województwo dolnośląskie musiałoby przywrócić ruch pasażerski na odcinku Kępno – Oleśnica.
Półtora miliona potencjalnych pasażerów
Zarządca infrastruktury przypomina, że w całym programie Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy z 11 województw. Dwie z nich będą miały miejsce w Łódzkiem – druga to modernizacja, elektryfikacja i
reaktywacja w ruchu pasażerskim linii 24 Piotrków Trybunalski – Bełchatów. Najwięcej – 7 – zostanie przeprowadzonych w województwie śląskim, po 5 – w lubelskim i wielkopolskim, po 4 – w małopolskim i mazowieckim, 3 – w dolnośląskim, a po 1 – w lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim. Jeśli wszystkie inwestycje zostaną zrealizowane, lepszy dostęp do kolei pasażerskiej zyska około 1,5 miliona Polaków. W sprawie tempa podpisywania umów – budzącego niepokój części branży kolejowej – wypowiedział się niedawno na naszych łamach
prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Zwycięskie wnioski obejmują 14 projektów dotyczących odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,10 przedsięwzięć związanych z ich rewitalizacją (łącznie ok. 315 km), 7 inwestycji w budowę nowych linii (ok. 189 km) oraz 3 projekty dokumentacyjne (ok. 183 km). Wszystkie muszą zostać zrealizowane do 2028 r. Wartość programu to 13,2 mld zł (w tym 11,2 mld zł środków z budżetu państwa i ok. 2 mld pieniędzy jednostek samorządowych).