Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przejęcie przez PKP PLK należącej do PKP Cargo spółki Cargotor.
16 stycznia 2023 r. UOKiK wydał zgodę na „na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie („PKP PLK”) kontroli nad Cargotor Sp. z o.o. (spółką w 100% zależną od PKP Cargo)”. W komunikacie PKP Cargo podkreślono, że „zarówno Cargotor Sp. z o.o., jak i PKP PLK są zaangażowane w planowane inwestycje infrastrukturalne w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy Unii Europejskiej z Białorusią, obejmujące modernizację infrastruktury kolejowej, a sama transakcja nabycia przez PKP PLK od PKP Cargo 100% udziałów w Cargotor Sp. z o.o. spowoduje efekt synergii w ramach realizacji ww. inwestycji”.
O zamiarze podjęcia takiej decyzji
PKP Cargo i PKP PLK informowały pod koniec 2021 r. W opinii ekspertów związanych z rynkiem kolejowym to dobre rozwiązanie, które spowoduje przeniesienie do PKP PLK zarządzania siecią linii w całym w rejonie przeładunkowym Chotyłów-Małaszewicze-Terespol. – Po wielu latach sporów wokół równego traktowania przewoźników, standardów bezpieczeństwa, organizacji ruchu pociągów oraz stawek dostępu do infrastruktury doszliśmy do scenariusza zapisanego już dawno temu w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Bo zarządzanie strategicznymi liniami kolejowymi oraz niezbędnym do tej działalności majątkiem to zadanie właśnie PKP PLK – wyjaśniał wówczas Jakub Majewski z Fundacji ProKolej.
Warto pamiętać także o tym, że w połowie poprzedniego roku Cargotor poinformował, że warta 4 mld złotych inwestycja w terminal przeładunkowy w Małaszewiczach
nie zostanie dofinansowania z pieniędzy unijnych – ze względu na sytuację na wschodnich granicach Unii Europejskiej. Rząd postanowił jednak kontynuować realizacje inwestycji, która została
przejęta przez PKP PLK.
Cargotor zarządza dziś szerokotorową linię 60 (Terespol – Kobylany) oraz liniami normalnotorowymi: 865 (Magdalenka – Małaszewicze Centralne), 866 (Magdalenka – Małaszewicze Rozrządowa), 867 (Małaszewicze Centralne – Małaszewicze) i 906 (Chotyłów – Bór). Linie te zapewniają dostęp do 19 zarządzanych przez spółkę terminali oraz bocznic, z których 16 ma dostęp do obu szerokości torów.