Przebudowa peronów w Żabnie koło Chojnic, Męcikale, Lubni i Kaliszu Kaszubskim przekroczyła półmetek. Przez nowoczesne perony dwa razy dziennie przejedzie pociąg, a urząd marszałkowski, który je uruchamia, pisze wprost: potrzeba nam lepszych torów, sprawa peronów jest drugorzędna.
PKP Polskie Linie Kolejowe chwalą się, że przebudowa peronów na pomorskiej linii 211 w Żabnie koło Chojnic, Męcikale, Lubni i Kaliszu Kaszubskim przekroczyła półmetek. Tymczasem o programie budowy i przebudowy peronów na tej linii urząd marszałkowski województwa pomorskiego pisze: fajnie, że PLK przebudowuje perony, ale lepiej byłoby, gdyby na poważnie zajęła się torami.
Cztery perony za 14,5 miliona złotych
– Na trasie z Chojnic do Kościerzyny (linia nr 211) postępują prace przy przebudowie czterech przystanków. Najbardziej zaawansowane są roboty w Kaliszu Kaszubskim, gdzie gotowy jest peron wraz z nowymi, ławkami, wiatami, oświetleniem i parkingiem dla rowerów. Z kolei w Męcikale przygotowywane jest dojście do gotowego peronu, na którym stoją już ławki i wiata. Podobny postęp prac widoczny jest w Lubni. Na przystanku Żabno koło Chojnic stawiana jest konstrukcja peronu – pisze w komunikacie PKP PLK.
Dogodniejszy dostęp do kolei na linii Chojnice – Kościerzyna zostanie zapewniony także w Dziemianach Kaszubskich, gdzie rozpoczęcie prac przy przebudowie peronu planowane jest we wrześniu. Prace trwają także na stacji Brusy, gdzie rozpoczęły się prace związane z wymianą toru stacyjnego. Istniejące dwa perony zostaną zastąpione peronem wyspowym. Brusy nie staną się jednak przystankiem.
– Brusy nadal pozostaną stacją. Modernizacja stacji zapewni podróżnym lepszy dostęp do kolei, bo dwa wąskie i niskie perony zostaną zastąpione dwukrawędziowym peronem wyspowym, którego wysokość ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Nowy peron, w przypadku wykorzystania linii przez dłuższe pociągi, umożliwi ich postój na stacji. Peron nr 1 po zakończeniu prac będzie pełnił funkcję placu przydworcowego, zapewniając bezpieczne i komfortowe dojście z budynku dworca do przejścia w poziomie torów oraz na nowy peron - wyjaśnił Przemysław Zieliński z PKP Polskich Linii Kolejowych. Łącznie w Brusach położone zostaną tory o łącznej długości blisko 1700 metrów oraz 3 rozjazdy.
Łączny koszt prac to blisko 14,5 mln zł netto. W Brusach zakończenie robót zaplanowano w III kwartale 2023 r., a w pozostałych lokalizacjach w IV kwartale 2022 r.
Bizancjum dla dwóch pociągów dziennie
Rozmach inwestycji na Kaszubach poraża, jeśli skonfrontujemy go z ruchem pasażerskim, jaki odbywa się na linii. Urząd marszałkowski województwa pomorskiego zamawia na linii... dwie pary pociągów Polregio dziennie (dopłaca też do autobusów, które kursują między Chojnicami i Kościerzyną)! O sens remontu PKP Polskie Linie Kolejowe marszałka nie pytały, podobnie jak o to, czy marszałek zamówi tyle pociągów, by inwestycja miała jakikolwiek sens.
– W lipcu 2021 roku PKP PLK poinformowała samorząd województwa pomorskiego, iż 19 maja 2021 roku Rada Ministrów przyjęła Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, w którym m.in. znalazła się stacja Brusy. Z przedstawicielami SWP nie konsultowano zakresu prac ani jego terminów. Uważamy, że każda inwestycja poprawiająca obsługę pasażerów kolei ma sens, gdyż prowadzi do zwiększenia atrakcyjności transportu kolejowego, a o to nam chodzi – dyplomatycznie poinformował rzecznik prasowy urzędu, Michał Piotrowski. Dodał, że "jeśli chodzi o zwiększenie liczby kursujących pociągów na linii nr 211 Chojnice – Kościerzyna, to w chwili obecnej nie mamy takich zamierzeń". Po chwili dosłał dalsze wyjaśnienia.
– Województwo Pomorskie wystąpiło na początku listopada 2021r. do PKP PLK SA o udostępnienie informacji dot. realizacji inwestycji na linii nr 211 i parametrach tej linii po jej zakończeniu. W związku z faktem, iż nie dysponujemy ww. informacjami, nie możemy Państwu wskazać planowanego terminu i liczby dodatkowych pociągów dla tej linii. Jednocześnie informujemy, iż jednym z warunków projektu tzw. przystankowego jest uruchomienie co najmniej 4 par pociągów. Na liście podstawowej i rezerwowej programu umieszczone są jeszcze pozostałe przystanki z odcinka Chojnice – Lipuska Huta oraz nowy przystanek Kościerzyna Północ. Sama modernizacja przystanków to za mało, aby zwiększyć liczbę kursujących pociągów. Czekamy na zwiększenie prędkości na tej linii – wyjaśnił obszernie urząd. Rzeczywiście na 2/3 trasy,
pomimo inwestycji na linii, obowiązuje prędkość maksymalna od 50 do 80 km/h.
Tymczasem wokół inwestycji rosną kolejne kontrowersje. W Męcikale, pomimo zapewnień o zbliżaniu kolei do pasażerów, peron remontowany jest w starym miejscu. – PLK poszła na łatwiznę i zrobiła to jako remont w starym, złym miejscu. Peron będzie więc 350 m od przejazdu kolejowego, gdzie koncentruje się życie. Do stacji dojście jest fatalne – po pełnej błota drodze. Czy PLK będzie rozdawać kalosze? – pyta retorycznie czytelnik i przesyła zdjęcie drogi, którą trzeba dojść na peron.
Program przystankowy w województwie pomorskim
Przebudowa peronów realizowana jest w ramach przyjętego uchwałą w maju 2021 r. „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021/2025”, przedłożonego przez Ministra Infrastruktury. Program został zaktualizowany 15 czerwca 2022 r. uchwałą Rady Ministrów w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania planu realizacji zadania. Celem jest "przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu", promowanie ekologicznych środków transportu oraz "wspieranie polskiej gospodarki".
W województwie pomorskim na liście podstawowej Programu Przystankowego łącznie z wyżej wymienionymi jest 10 lokalizacji, w tym budowa nowego przystanku Otomino (linia nr 229, tzw. „bajpas kartuski”), modernizacja peronów na przystankach Powałki, Raduń, Lipuska Huta (wszystkie na linii nr 211 Chojnice – Kościerzyna). Na liście rezerwowej znajduje się 10 lokalizacji. To budowa nowych przystanków: Chojnice Wschodnie (linia nr 203 Tczew – Kostrzyn), Kościerzyna Północ (linia nr 211), Łebień, Siemianice (linia nr 202 Gdańsk Główny – Stargard) oraz Gdynia Fikakowo (linia nr 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port). Modernizację peronów zaplanowano na stacjach i przystankach: Łeba, Steknica, Wrzeście, Lędziechowo, Garczegorze (linia nr 229 Pruszcz Gdański – Łeba).
W Programie uwzględniono 355 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182.