W piątek 23 czerwca PKP PLK podpisała z przedstawicielem Astaldi umowę na wykonanie prac na odcinku Leszno – Rawicz. Nie mogło zabraknąć pytań o to, co jest przyczyną opóźnień na oddawanych do użytku innych odcinkach magistrali.
O kolejnych opóźnieniach przy modernizacji E59 pisaliśmy w zeszłym tygodniu, gdy okazało się, że trzeci już wyznaczony termin zakończenia prac między Poznaniem a Czempiniem jest nierealny. Teraz mówi się, że zaledwie 30-kilometrowy odcinek będzie ukończony
do końca III kwartału bieżącego roku.
– Praprzyczyną opóźnień na odcinku było wyłonienie wykonawcy, który nie sprostał zadaniu. Do usunięcia go z placu budowy doszło zbyt późno. Spowodowało to przerwę w wykonawstwie. Kolejna wyłoniona przez PKP PLK firma z kolei stanęła przed problemem pozyskania nowych uzgodnień i dokumentów dotyczących tego samego odcinka, ponieważ poprzednie były już nieważne – wyjaśnił Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.
PLK: Wyciągamy wnioski z opóźnieńObecny na spotkaniu podsekretarz stanu w MIB – Andrzej Bittel uczulił PKP PLK na to, by wyciągać wnioski z nieudanych inwestycji. Zdaniem Arnolda Brescha wnioski takie zostały wyciągnięte i zarządca infrastruktury prowadzi szerszy dialog z rynkiem, aby uniknąć nierealnych założeń dla przetargów, pojawiła się też nowa platforma rozwiązywania problemów w czasie wykonywania prac.
Jak powiedział przedstawiciel PKP PLK, obecnie kończone są już prace dotyczące infrastruktury torowej i zasilania, pozostaną do wykończenia obiekty inżynieryjne – np. wiadukt w Mosinie. W przypadku kilku prac pojawiła się kolizja z infrastrukturą podziemną oraz obecność wód podziemnych, których wcześniej nie można było przewidzieć, stąd kolejne aneksowanie robót między PKP PLK a Trakcją PRKiI.
Astaldi i Torpol wchodzą na szlakPrace między Lesznem a Rawiczem wykona konsorcjum Astaldi i Construzioni Linee Ferroviarie. Astaldi – główny wykonawca, znany jest w Polsce głównie z udanej realizacji tunelu II linii metra w Warszawie.
Kilka tygodni wcześniej PKP PLK podpisało umowę na modernizację odcinka Czempiń – Leszno ze stacją Leszno, którą
przeprowadzi Torpol. Przed nami przetarg na modernizację
odcinka Poznań – Szczecin.