– PKP Polskie Linie Kolejowe zrobiły już w obszarze Trójmiasta sporo dla rozwoju portów w Gdańsku, a zwłaszcza w Gdyni. W najbliższych horyzoncie czasowym Krajowego Programu Kolejowego Pomorze będzie głównym frontem inwestycyjnym – powiedział podczas Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego Rafał Banaszkiewicz, pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. przygotowania inwestycji.
– Już teraz trwają zaawansowane prace przy modernizacji linii 202 od Lęborka do Słupska, które wkrótce będę realizowane także na odcinku do Gdyni. Dwa tory, większa przepustowość i większa prędkość przyniosą zupełnie nowe możliwości w przemieszczani towarów na zachód od portu w Gdyni i Gdańsku – powiedział przedstawiciel PLK. Przypomniał także o wielkiej przebudowie linii 201, której nie udało się zacząć przez 8 ostatnich lat, a która wreszcie, na razie na kaszubskim odcinku, wchodzi w fazę realizacji.
– Spore prace będą też towarzyszyć polskiemu programowi jądrowemu. Na elektrowni dojedzie nie tylko sprzęt budowlany i towary, ale też, później – jej pracownicy. Ta inwestycja uzupełni
Pakt kolejowy dla Pomorza, który niedawno ogłosiliśmy – dodał.
W związku z rozwojem trójmiejskich portów PLK rozpoczęła też rozmowy m.in. z Portem w Gdańsku. Szacuje się, że już za kilka lat przejdzie przez niego dwa razy więcej kontenerów niż obecnie. – Nasza spółka prowadzi bardzo merytoryczne rozmowy z Portem w Gdańsku, abyśmy na rozbudowę portów patrzyli jak na synergie z rozbudową torów. Bo pociąg nam sam nie zawróci, potrzeba do tego długich torów, lepszych stacji – powiedział.
Spółka przygotowuje się też do rozbudowy infrastruktury, bez której trudno marzyć o poprawie przepustowości. Priorytetem jest przygotowanie dokumentacji na rozbudowę korytarza linii 9.
Między Pszczółkami a Pruszczem musi powstać czwarty tor, który pozwoli rozdzielić transport towarów od ruchu pasażerskiego.
Banaszkiewicz zwrócił się też do operatorów o wskazywanie wąskich gardeł, które według nich, wpływają na przepustowość polskiej sieci kolejowej. Jednym z problemów, które także dzięki nim udało się zidentyfikować, jest linia 273 (Nadodrzanka – z Wrocławia do Szczecina przez Zieloną Górę). Na jej modernizacje potrzeba bardzo dużych pieniędzy, ale jest ona pilna.
– Na razie priorytetem będą najpilniejsze z punktu widzenia ruchu stacje, które pozwolą na szybsze przemieszczanie ładunków z punktu A do B – dodał Banaszkiewicz. Spółka szuka pieniędzy na tą inwestycję.