Blokada magistrali kolejowej E20, opóźnienia pociągów łącznie na ponad 59 godzin oraz uszkodzenia, których naprawa została oszacowana na kilka milionów złotych. Tak PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowały zdarzenie z Nowej Suchej.
Do zderzenia ciężarówki i pociągu PKP Intercity doszło we wtorek, 26 listopada we wsi Nowa Sucha (powiat sochaczewski). W wyniku zdarzenia kilka osób zostało niegroźne rannych. W składzie podróżowało 120 pasażerów oraz 5 pracowników przewoźnika. Sytuacja miała miejsce na przejeździe kolejowo-drogowym wyposażonym w sygnalizację i rogatki.
PKP PLK podsumowały zdarzenie z Nowej Suchej
Zarządca infrastruktury w przesłanym komunikacie opisuje, że na nagraniu z przejazdu kolejowego widać, jak kierujący - jak się okazało wywrotką - "popełnia błąd za błędem" i doprowadza tym samym do wtorkowego wypadku.
Kierowca wjeżdża na przejazd mimo włączonego pulsującego czerwonego światła na sygnalizatorze, przy nie w pełni podniesionych rogatkach (wjazd na przejazd możliwy jest tylko wtedy, gdy sygnalizatory są całkowicie wyłączone, a rogatki ustawione pionowo. Jest to szczególnie ważna zasada na liniach dwutorowych);
Kierowca wyłamuje rogatkę wjazdową, wjeżdżając na przejazd i zatrzymuje się na torach (w takiej sytuacji, kiedy rogatki opadają, a kierowca wjechał na tor, należy jak najszybciej z nich zjechać, wyłamując rogatkę zjazdową z przejazdu);
Kierowca wysiada z pojazdu, bez wzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo osoby która z nim podróżowała (kierowca jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje, osób, które z nim podróżują oraz pasażerów pociągu).
Uszkodzenia infrastruktury do naprawy jeszcze w środę
PKP PLK przekazała, że jeszcze wczoraj (26 listopada) wieczorem, bliżej godz. 19:00, ruch pociągów między Bednarami a Sochaczewem został wznowiony po jednym torze. Służby techniczne wymieniły przez noc blisko 200 uszkodzonych podkładów. Przypomnijmy, że po zderzeniu elektryczny zespół trakcyjny ED161 PKP IC, wypadł z torów.
Od środowego (27 listopada) poranka trwają dalsze prace, podbijany i regulowany jest tor przy pomocy podbijarki. Do wykonania tych robót niezbędny jest demontaż, a później ponowny montaż nawierzchni przejazdu.
– Szacujemy, że dziś wieczorem wznowimy ruch pociągów po drugim torze. Do czasu naprawy urządzeń sterowania ruchem, na przejeździe będzie obowiązywać ograniczenie prędkości dla pociągów do 20 km/godz.– mówi Rusłana Krzemińska, rzeczniczka prasowa PKP PLK.
PKP PLK będzie dochodzić odszkodowania
Koszt przywrócenia uszkodzonego torowiska to pół miliona złotych, naprawienie zniszczonych urządzeń sterowania ruchem kolejowym będzie kosztować kolejnych ok. 1,5 mln złotych. Z kolei naprawa uszkodzonego ezeta Pesa Dart może wynieść nawet 10 mln złotych. Dla PKP Intercity to problem, bo będzie musiało zmienić obiegi lub wysyłać składy zastępcze za uszkodzoną jednostkę.
Krajowy zarządca infrastruktury zapewnia, że sprawca zostanie obciążony m.in. kosztami za uszkodzenie infrastruktury kolejowej. – Choć kary mogą być dotkliwie odczuwalne, są koniecznie: prowadzone z sercem i od wielu lat kampanie i akcje informacyjne nadal nie przynoszą zadowalających efektów, a za taki uznajemy świadomych kierowców, dla których życie i bezpieczeństwo stanowią najwyższą wartość – dodaje Rusłana Krzemińska.
Jak ocenia PKP PLK, ze statystyk wynika, że 99 proc. wszystkich wypadków na przejazdach powstaje z winy kierowców a jedną trzecią z nich powodują kierowcy zawodowi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.