Budowa nowej, szybszej linii do Nowego Sącza i Zakopanego, poprawa stanu istniejącej „Zakopianki” oraz budowa nowych przystanków w stolicy regionu – to główne inwestycje w województwie małopolskim, którymi chwali się zarządca infrastruktury. Duże znaczenie mają też prace utrzymaniowe. Jak podkreślają PKP PLK, czas przejazdu EIC „Tatry” z Krakowa do Zakopanego jest rekordowy – choć warto zauważyć, że dotyczy to tylko jednego połączenia (EIC Tatry), a zapowiedzi przewidywały jeszcze większe przyspieszenie.
Od połowy grudnia pociągi zatrzymują się na trzech nowych przystankach, które powstały w krakowskiej Nowej Hucie (
Kraków Piastów, Kraków Kościelniki oraz Kraków Przylasek). – Inwestycje PLK, zrealizowane w ramach tzw. programu przystankowego, pozwoliły na uruchomienie nowego połączenia aglomeracyjnego na trasie Kraków Główny – Podłęże. Ponownie udało się zwiększyć potencjał komunikacyjny kolei w stolicy Małopolski – podkreśla zarządca infrastruktury.
Zmodernizowana stacja i... konsekwencje pośpiechu
Od nowego rozkładu jazdy czas przejazdu na „kolejowej zakopiance” jest rekordowy. Najszybsze połączenie z Krakowa do Zakopanego (EIC Tatry) pokonuje obecnie tę trasę
w 2 godziny i 1 minutę. Poprawa jest niewątpliwa, choć warto zaznaczyć, że jeszcze niespełna rok temu zapowiedzi były bardziej ambitne: obejmowały przejazd w czasie rzędu
godziny i 50 minut. Jak informują PKP PLK, na skrócenie czasu przejazdu o 6 minut pozwoliło wyeliminowanie części ograniczeń prędkości, możliwe dzięki
pracom przy przejazdach kolejowych i budowie dróg zbiorczych. – Trasa
korzystnie zmieniła się dla pasażerów i zachęca do przejazdów pociągiem – zachwala spółka efekty swoich działań.
Stacja Zakopane została poddana
całkowitej przebudowie. Początkowo oddano do użytku tyko dwa perony (z których jeden, prawdopodobnie z powodu pośpiechu przy jego budowie,
zapadł się po dwóch miesiącach), w czerwcu ukończono
trzeci oraz czwarty. – Nowe obiekty zapewniają komfort wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się – podkreśla zarządca.
Podłęże – Piekiełko: Wszystkie przetargi do końca 2025 r.
Dalsze skrócenie czasu dojazdu do stolicy polskich Tatr będzie możliwe po zakończeniu budowy tzw.
linii Podłęże-Piekiełko. – Ta największa inwestycja Polskich Linii Kolejowych w regionie nabiera rozpędu – zaznaczają PKP PLK. Trwa modernizacja linii 104 na odcinku
Chabówka – Rabka Zaryte oraz
Nowy Sącz – Limanowa (w podziale na dwa odcinki, rozgraniczone posterunkiem
Bocznica Klęczany). We wrześniu ogłoszono przetarg na budowę
linii między Szczyrzycem a Tymbarkiem, a w grudniu – na modernizację odcinka
Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale. Niedawno pisaliśmy o przybyciu do Polski tarczy TBM, przeznaczonej do drążenia
tunelu na odcinku linii 104 o zmienionym przebiegu pod Męciną.
W planach jest ogłoszenie wszystkich związanych z inwestycją przetargów do końca bieżącego roku. Nowa trasą łącząca Kraków z Nowym Sączem (przy radykalnym skróceniu czasu przejazdu) i Zakopanem ma być gotowa w roku 2030.
Modernizacje i utrzymanie
W listopadzie rozpoczęły się prace przy modernizacji odcinka linii 97
między Suchą Beskidzką a Żywcem (wykonawcą został
Strabag). – Inwestycja poprawi jakość podróży koleją między województwami: małopolskim i śląskim. Po zrealizowaniu prac modernizacyjnych czas przejazdu pociągów na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec skróci się o blisko 30 minut. Najszybszy pociąg relacji Żywiec – Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 minut – opisują planowane efekty PKP PLK.
Wśród innych prac mających wpływ na czas przejazdu pociągów zarządca wymienia roboty utrzymaniowe (wzmocnienie podtorza, regulacja toru i oczyszczanie tłucznia) na odcinku Podbory Skawińskie – Brzeźnica linii 94
Kraków Płaszów – Oświęcim. Przy okazji przebudowano perony w Zelczynie i Jaśkowicach. – We wrześniu zakończyły się prace poprawiające stan techniczny szlaku Kamionka Wielka – Nowy Sącz na linii Tarnów – Leluchów. Przebudowaliśmy tor na długości ok. 4 km oraz wyremontowaliśmy 12 obiektów inżynieryjnych – informują PKP PLK. Towarzyszyła temu przebudowa pięciu przejazdów w Kamionce Wielkiej oraz Jamnicy. Prace utrzymaniowe przeprowadzono też przy obiektach inżynieryjnych wiaduktach nad ul. Pilotów, Mogilską i Dekerta i moście nad Wisłą w ciągu małej obwodnicy towarowej Krakowa (linia 100).