Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje w Małopolsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK podsumowują inwestycje w Małopolsce
fot. ProKolej
Budowa nowej, szybszej linii do Nowego Sącza i Zakopanego, poprawa stanu istniejącej „Zakopianki” oraz budowa nowych przystanków w stolicy regionu – to główne inwestycje w województwie małopolskim, którymi chwali się zarządca infrastruktury. Duże znaczenie mają też prace utrzymaniowe. Jak podkreślają PKP PLK, czas przejazdu EIC „Tatry” z Krakowa do Zakopanego jest rekordowy – choć warto zauważyć, że dotyczy to tylko jednego połączenia (EIC Tatry), a zapowiedzi przewidywały jeszcze większe przyspieszenie.

Od połowy grudnia pociągi zatrzymują się na trzech nowych przystankach, które powstały w krakowskiej Nowej Hucie (Kraków Piastów, Kraków Kościelniki oraz Kraków Przylasek). – Inwestycje PLK, zrealizowane w ramach tzw. programu przystankowego, pozwoliły na uruchomienie nowego połączenia aglomeracyjnego na trasie Kraków Główny – Podłęże. Ponownie udało się zwiększyć potencjał komunikacyjny kolei w stolicy Małopolski – podkreśla zarządca infrastruktury.

Zmodernizowana stacja i... konsekwencje pośpiechu

Od nowego rozkładu jazdy czas przejazdu na „kolejowej zakopiance” jest rekordowy. Najszybsze połączenie z Krakowa do Zakopanego (EIC Tatry) pokonuje obecnie tę trasę w 2 godziny i 1 minutę. Poprawa jest niewątpliwa, choć warto zaznaczyć, że jeszcze niespełna rok temu zapowiedzi były bardziej ambitne: obejmowały przejazd w czasie rzędu godziny i 50 minut. Jak informują PKP PLK, na skrócenie czasu przejazdu o 6 minut pozwoliło wyeliminowanie części ograniczeń prędkości, możliwe dzięki pracom przy przejazdach kolejowych i budowie dróg zbiorczych. – Trasa korzystnie zmieniła się dla pasażerów i zachęca do przejazdów pociągiem – zachwala spółka efekty swoich działań.

Stacja Zakopane została poddana całkowitej przebudowie. Początkowo oddano do użytku tyko dwa perony (z których jeden, prawdopodobnie z powodu pośpiechu przy jego budowie, zapadł się po dwóch miesiącach), w czerwcu ukończono trzeci oraz czwarty. – Nowe obiekty zapewniają komfort wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się – podkreśla zarządca.

Podłęże – Piekiełko: Wszystkie przetargi do końca 2025 r.

Dalsze skrócenie czasu dojazdu do stolicy polskich Tatr będzie możliwe po zakończeniu budowy tzw. linii Podłęże-Piekiełko. – Ta największa inwestycja Polskich Linii Kolejowych w regionie nabiera rozpędu – zaznaczają PKP PLK. Trwa modernizacja linii 104 na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz – Limanowa (w podziale na dwa odcinki, rozgraniczone posterunkiem Bocznica Klęczany). We wrześniu ogłoszono przetarg na budowę linii między Szczyrzycem a Tymbarkiem, a w grudniu – na modernizację odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale. Niedawno pisaliśmy o przybyciu do Polski tarczy TBM, przeznaczonej do drążenia tunelu na odcinku linii 104 o zmienionym przebiegu pod Męciną.

W planach jest ogłoszenie wszystkich związanych z inwestycją przetargów do końca bieżącego roku. Nowa trasą łącząca Kraków z Nowym Sączem (przy radykalnym skróceniu czasu przejazdu) i Zakopanem ma być gotowa w roku 2030.

Modernizacje i utrzymanie

W listopadzie rozpoczęły się prace przy modernizacji odcinka linii 97 między Suchą Beskidzką a Żywcem (wykonawcą został Strabag). – Inwestycja poprawi jakość podróży koleją między województwami: małopolskim i śląskim. Po zrealizowaniu prac modernizacyjnych czas przejazdu pociągów na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec skróci się o blisko 30 minut. Najszybszy pociąg relacji Żywiec – Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 minut – opisują planowane efekty PKP PLK.

Wśród innych prac mających wpływ na czas przejazdu pociągów zarządca wymienia roboty utrzymaniowe (wzmocnienie podtorza, regulacja toru i oczyszczanie tłucznia) na odcinku Podbory Skawińskie – Brzeźnica linii 94 Kraków Płaszów – Oświęcim. Przy okazji przebudowano perony w Zelczynie i Jaśkowicach. – We wrześniu zakończyły się prace poprawiające stan techniczny szlaku Kamionka Wielka – Nowy Sącz na linii Tarnów – Leluchów. Przebudowaliśmy tor na długości ok. 4 km oraz wyremontowaliśmy 12 obiektów inżynieryjnych – informują PKP PLK. Towarzyszyła temu przebudowa pięciu przejazdów w Kamionce Wielkiej oraz Jamnicy. Prace utrzymaniowe przeprowadzono też przy obiektach inżynieryjnych wiaduktach nad ul. Pilotów, Mogilską i Dekerta i moście nad Wisłą w ciągu małej obwodnicy towarowej Krakowa (linia 100).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kutno: Wciąż nie ma kompletu urządzeń informacji pasażerskiej

Infrastruktura

Kutno: Wciąż nie ma kompletu urządzeń informacji pasażerskiej

Kasper Fiszer 02 stycznia 2025

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Infrastruktura

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Łukasz Malinowski 23 grudnia 2024

PKP PLK: Modernizacje i nowa łącznica na Podkarpaciu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Roman Czubiński 27 grudnia 2024

PKP PLK przygotowane na świąteczne i noworoczne podróże

Infrastruktura

PKP PLK: Będziemy lepiej dbać o efektywność

Infrastruktura

PKP PLK: Będziemy lepiej dbać o efektywność

inf. pras PKP PLK 21 grudnia 2024

Zobacz również:

Kutno: Wciąż nie ma kompletu urządzeń informacji pasażerskiej

Infrastruktura

Kutno: Wciąż nie ma kompletu urządzeń informacji pasażerskiej

Kasper Fiszer 02 stycznia 2025

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Infrastruktura

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Łukasz Malinowski 23 grudnia 2024

PKP PLK: Modernizacje i nowa łącznica na Podkarpaciu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Roman Czubiński 27 grudnia 2024

PKP PLK przygotowane na świąteczne i noworoczne podróże

Infrastruktura

PKP PLK: Będziemy lepiej dbać o efektywność

Infrastruktura

PKP PLK: Będziemy lepiej dbać o efektywność

inf. pras PKP PLK 21 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5