PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na wykonanie swojej części tzw. bajpasu kartuskiego. Podróżni wsiądą do pociągów z przebudowanych, dostępnych peronów m. in. w Gdańsku Kokoszkach i Żukowie Zachodnim. Na budowę połączenia PLK przeznaczyły ponad 91 mln zł.
Inwestycja PLK umożliwi utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, czyli co 60 minut. Czas przejazdu pociągu będzie zbliżony do obecnego. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Po zakończeniu modernizacji linii nr 201 bajpas kartuski będzie mógł być wykorzystany jako lokalna, alternatywna linia do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.
– Zwiększamy dostępność komunikacyjną w całej Polsce i stawiamy na rozwój przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Dla mieszkańców budowa tzw. bajpasu kartuskiego to rozwiązane ułatwiające podróże i poprawiające warunki życia. Takie przedsięwzięcie wpisuję się idee Roku Kolei. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Rajbud i Torhamer wykonawcą projektu i prac budowlanych
– PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększają możliwości połączeń w województwie pomorskim. Podpisanie umowy na bajpas kartuski potwierdza te działania. Chcemy, by podczas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna – Gdynia mieszkańcy mieli utrzymany dotychczasowy standard podróży koleją, która jest najefektywniejszym środkiem transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z konsorcjum firm PUH Rajbud oraz Torhamer na wykonanie dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych dla tzw. bajpasu kartuskiego, w ramach projektu pn. „Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz jako trasy objazdowej” na czas realizacji projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Wartość inwestycji to 91,5 mln zł netto.
Podpisano także umowę o wartości 4,2 mln zł netto na nadzór inwestorski, który pełnić będzie konsorcjum firm Multiconsult Polska oraz Biuro Realizacji Inwestycji Koltech Inwestor. Projekt i budowa przewidziane są do stycznia 2023 r.
Zakres prac przy bajpasie
PLK zmodernizują około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz zrewitalizują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, energooszczędne oświetlenie typu LED oraz gabloty informacyjne. Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie 11 wiaduktów, przepustów i mostów, w tym dwie kratownicowe przeprawy nad Radunią. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się na 7 przejazdach kolejowo-drogowych, dzięki nowym sygnalizatorom, oświetleniu, nawierzchni oraz systemowi rejestracji zdarzeń. W Gdańsku Kokoszkach i Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowe tory, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów.
Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna SA przy współpracy z miastem Gdańsk odbuduje 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek. Umowę na realizację odcinka
należącego do PKM podpisano z końcem 2020 roku.