Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na rewitalizację odcinka Wolsztyn – Drzymałowo na linii 357. Zamówienie ma tryb „Projektuj i buduj”. Oprócz wymiany nawierzchni wraz z rozjazdami przewidziano także szereg prac towarzyszących.
Zamówienie dotyczy planowanej przez PKP PLK
inwestycji na odcinku Wolsztyn – Drzymałowo (km 38,550 – 56,410). Wykonawca ma wymienić nawierzchnię wraz z podsypką, położoną w latach 80. ubiegłego wieku (z wyjątkiem okolic stacji Rakoniewice, gdzie została wymieniona w 2014 r.) i będącą w złym stanie technicznym. Prace te mają być prowadzone kombajnem torowym. „Układ torów szlakowych zostaje poddany niewielkiej korekcie w planie i profilu” – zastrzeżono w programie funkcjonalno-użytkowym.
Również stan większości obiektów inżynieryjnych oraz przejazdów, określony jako niedostateczny, musi zostać poprawiony. Nieużywany wiadukt nad drogą w km 50,017 zostanie rozebrany i zastąpiony przepustem. Również część przejazdów kolejowo-drogowych ma zostać zlikwidowana.
Większa przepustowość i prędkość do 120 km/h
Na stacji Wolsztyn PKP PLK planują kompleksową wymianę nawierzchni czterech torów oraz wydłużenie peronów kosztem skrócenia kolidujących z nimi torów bocznych. Do wymiany (w technologii blokowej) zakwalifikowano też kilka rozjazdów. Nowe rozjazdy będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie. Skromniejszy ma być zakres prac w Rakoniewicach – zarządca infrastruktury przewiduje tam tylko podbicie i regulację toru. Prace na peronach mają też zostać wykonane w położonym poza rewitalizowanym odcinkiem Grodzisku Wielkopolskim i Strykowie Poznańskim.
W wyniku prac linia zostanie doprowadzona do stanu technicznego pozwalającego na rozwijanie prędkości 120 km/h przez pociągi pasażerskie i 80 km/h przez towarowe. Cała infrastruktura ma zostać dostosowana do ruchu taboru o nacisku na oś do 22,5 ton. Prace mają objąć także – między innymi – odwodnienie, systemy zasilania oraz należące do PKP PLK budynki i budowle. W części dotyczącej urządzeń sterowania ruchem kolejowym zamawiający wymaga uwzględnienia w dokumentacji możliwości przyszłego montażu systemu ETCS poziomu 2. Na razie zostanie jednak wykonany skromniejszy zakres prac, który jednak ma umożliwić poprawę przepustowości odcinka.
PKP PLK: Znaczenie kolei wzrośnie
- Przetarg ogłoszony na prace na linii między Wolsztynem a Poznaniem, a później realizacja prac, to realne korzyści dla mieszkańców Wielkopolski i zwiększenie roli kolei w systemie w komunikacji regionalnej - mówi członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch. Poprawie komfortu ma służyć - między innymi - podwyższenie peronów w Wolsztynie i Grodzisku oraz wyposażenie ich w zadaszenie, ławki i nowe oświetlenie. Dogodne dojście na perony obu stacji zapewnią wyremontowane przejścia podziemne i pochylnie dla osób o ograniczonej mobilności.
PKP PLK wymaga przedstawienia w ciągu 60 dni od podpisania umowy koncepcji projektowej, opisującej planowany zakres i technologię robót oraz proponowany harmonogram. Termin składania ofert upływa 5 października. Inwestycja będzie dofinansowana z funduszy unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego.