W tym tygodniu doszło do odwołania całego zarządu PKP PLK. Do spółki weszły nowe osoby, które mają odmienić jej sposób działania. To jednak nie koniec - właśnie ogłoszono konkurs na wybór prezesa. Co jeszcze nas czeka?
W czwartek 15 lutego odbyło się Walne Zgromadzenie PKP PLK SA, które dokonało zmian w Radzie Nadzorczej tej spółki. Nadzór nad tą spółką pozostaje wciąż w Ministerstwie Infrastruktury (trwają prace nad przywróceniem do MI również PKP SA i CPK).
Nowy skład rady nadzorczej PKP PLK. Majewski przewodniczącym
Ministerstwo ze składu Rady Nadzorczej odwołało Jakuba Kapturzaka, Marcina Piwowarskiego, Tomasza Rurkę oraz przewodniczącego Mariusza Andrzejewskiego. Tego ostatniego zastąpił Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Przedstawiciele pozostałych ministerstw i załogi w radzie nie zmienili się; są to: Artur Kawaler, Magdalena Błaszczyk, Piotr Gebel, Joanna Klekot oraz Henryk Sikora.
Jakub Majewski to doktor nauk humanistycznych ze specjalizacją z zakresu polityki transportowej. Od 2001 r. specjalista w Mazowieckim Biurze Planowania Regionalnego i prezes Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. Następnie członek zarządów i rad nadzorczych przewoźników kolejowych – w tym m.in. PKP Przewozy Regionalne, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Szybkiej Kolei Miejskiej. W latach 2009-10 prezes Kolei Mazowieckich, a następnie menedżer w PL.2012 odpowiedzialny za inwestycje infrastrukturalne przed UEFA Euro 2012.
Od 2012 do 2014 roku Majewski był wiceprezesem Urzędu Transportu Kolejowego, a następnie został prezesem Fundacji „Pro Kolej”. Według informacji "Rynku Kolejowego", Majewski nie rezygnuje z działalności w Fundacji podczas kadencji w radzie nadzorczej PLK.
Nowy zarząd ma postawić na efekty inwestycji
Jak informowaliśmy wczoraj, do składu rady nadzorczej zostali też powołani Piotr Kubicki, Maciej Kaczorek oraz Piotr Wyborski, którzy zostali natychmiast oddelegowani do pełnienia funkcji członków nowego zarządu PKP PLK (Piotr Wyborski w randze prezesa). Nie jest to jednak, jak informowano w komunikatach "zarząd tymczasowy", a pełnoprawny zarząd spółki. Faktem jest jednak, że na wszystkie stanowiska w zarządzie spółki zgodnie z prawem należy przeprowadzić konkursy. Z tego względu wystartowało dziś (16 lutego) postępowanie na wybór prezesa.
– Celem nowych władz PKP PLK SA będzie mocniejsze postawienie na efekty wynikające ze środków zainwestowanych w infrastrukturę. Chcemy, by przewoźnicy odczuli poprawę działania infrastruktury kolejowej, a pasażerowie satysfakcję z korzystania z kolei – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Spotkał się on również z odchodzącym zarządem PKP PLK i omówił z nim przekazanie obowiązków, dziękując mu za pracę.
Piotr Wyborski był już członkiem zarządu PKP PLK od 24 kwietnia 2015 roku do 29 stycznia 2016 roku. Wcześniej był pełnomocnikiem zarządu PKP PLK ds. optymalizacji procesów. W PKP PLK wprowadził m.in. tzw. chronometraż, dzięki któremu spółka zbadała, jakim zadaniom poświęcają czas poszczególni pracownicy. Jest absolwentem SGH, a pierwsze 12 lat kariery spędził w międzynarodowej firmie EY a ostatnio pracował w spółkach Thales i Kross.
Również
Maciej Kaczorek pracował już w PKP PLK , gdzie był szefem Działu Planowania Strategicznego. Potem w spółce CPK jako dyrektor odpowiadał za planowanie całego systemu kolei; następnie założył własną firmę projektową. Jest doktorem nauk inżynieryjnych na Politechnice Warszawskiej.
Piotr Kubicki ma tytuł EMBA, jest doktorantem Politechniki Warszawskiej. Przez ostatnie dwa lata był doradcą zarządu spółki NetworkS, utrzymującej infrastrukturę dwóch dużych sieci GSM. Wcześniej pracował m. in. w Technitelu. Specjalizuje się m. in. w IT i
łączności cyfrowej na kolei.
Jest konkurs na prezesa PKP PLK
Pierwsze z wymaganych postępowań kwalifikacyjnych zostało już wszczęte - na stanowisko prezesa zarządu spółki. Oprócz standardowych wymagań, jak wyższe wykształcenie i 5-letni okres zatrudnienia, w wymaganiach wskazano m. in. co najmniej roczne doświadczenie w zakresie zarządzania w dużym przedsiębiorstwie (co najmniej 251 pracowników, 50 milionów euro obrotu, 43 miliony euro aktywów).
Wymagana jest znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym oraz - co ciekawe - oświadczenie lustracyjne i oświadczenie, że stan zdrowia kandydata umożliwia pełnienie funkcji członka zarządu. Oceniana będzie również np. umiejętność budowania partnerskich relacji z pracownikami, klientami i kontrahentami oraz oceny efektywności działań z perspektywy przewoźników, pasażerów oraz nadawców i odbiorców ładunków.