Białystok – Osowiec, Skierniewice – Pilawa i Szczecin – granica państwa – to odcinki, których modernizacji dotyczą wnioski PKP PLK do kolejnej edycji konkursu na dofinansowanie z instrumentu CEF2. Zarządca infrastruktury ubiega się też o wsparcie prac projektowych dla linii Tczew – Gdynia i Katowice Piotrowice – Tychy.
Dla wszystkich inwestycji PKP PLK wnioskuje o dofinansowanie w wysokości 85%. Konkurs ma zostać rozstrzygnięty w czerwcu. Łączna wartość netto wszystkich zgłoszonych inwestycji to 1,89 mld zł.
Pierwszy z wniosków złożonych przez zarządcę infrastruktury do trzeciej edycji CEF2 to kontynuacja
modernizacji Rail Baltica. Prace na ok. 60-kilometrowym odcinku Białystok – Osowiec (linia 38) mają objąć przebudowę stacji oraz przystanków, budowę i przebudowę obiektów inżynieryjnych, a także budowę skrzyżowań dwupoziomowych. Całkowita wartość netto wynosi trochę ponad miliard euro. Inwestycja ma rozpocząć się w sierpniu bieżącego roku, a zakończyć – w grudniu 2028 r.
Z instrumentu CEF mają być także dofinansowane prace na
linii 12 między Skierniewicami a Pilawą. Zakres będzie podobny do opisanej wyżej inwestycji na
Rail Baltica. Modernizacja 86 km linii dwutorowej ma kosztować netto 475 mln euro. Planowany czas trwania inwestycji to trzy lata (styczeń 2025 – grudzień 2028 r.).
Krótki, 27-kilometrowy odcinek
Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica państwa (linie 408 i 409) ma usprawnić komunikację z Niemcami, a także ruch pociągów w obrębie węzła szczecińskiego. Cała infrastruktura ma zostać zmodernizowana, a 13 km linii – zelektryfikowane. Wartość tych prac to niespełna 363 mln euro netto. PKP PLK przewiduje rozpoczęcie prac we wrześniu br. i zakończenie w grudniu 2028 r.
Na odcinku Tczew – Gdynia (linie: 9 i 202)
PKP PLK chce zwiększyć przepustowość. Przyszłe roboty budowlane będą obejmować modernizację ponad 90 km istniejących i budowy ponad 50 km nowych linii kolejowych między Tczewem a Gdańskiem. Na odcinku Gdańsk – Gdynia przewidziano wzmocnienie zasilania trakcyjnego. Z CEF w obecnej perspektywie dofinansowane mają być jednak tylko prace projektowe, warte prawie 41 mln euro netto. Projektowanie ma potrwać od listopada 2024 do września 2027 r.
Drugie zadanie ograniczające się do dokumentacji projektowej dotyczy
odcinka Katowice Piotrowice – Tychy linii 137 (magistrala E 65). Przewidywany koszt netto nieznacznie przekracza 9 mln euro. Planowanie – według wstępnego harmonogramu – ma potrwać od października 2024 do marca 2027 r.