Po zmianie sposobu zagospodarowania części środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały listę projektów możliwych do zrealizowania dzięki oszczędnościom. – Uzgodnione z Ministerstwem Infrastruktury zmiany, przyniosą korzystne efekty dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce – podkreśla PKP PLK. Brak nowych zadań budził niepokój branży budowlanej.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują realizację istotnych inwestycji, dzięki uwolnionym środkom finansowym z KPO.
Jest to efekt odejścia od realizacji dwunastu przeskalowanych i nieekonomicznych projektów, które po zrealizowaniu nie zapewniłyby oczekiwanych efektów zakresu sieci.
Skasowanie tych projektów zbudziło spory niepokój w branży budowlanej, która obawiała się, że może on oznaczać odejście od realizacji mniejszych zadań. – Z całą stanowczością i odpowiedzialnością za słowa muszę stwierdzić, że ta sytuacja będzie testem wiarygodności nowego zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Ministerstwa Infrastruktury –
mówiła kilka dni temu szefowa Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.
Ministerstwo Infrastruktury zaakceptowało propozycję projektów, które przełożą się na osiągnięcie optymalnych efektów dla rozwoju polskiej sieci kolejowej.
Zarządca infrastruktury opracuje nowe wnioski o dofinansowanie dla projektów:
- Poprawa stanu infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, na odcinku Tunel – Kraków;
- Poprawa stanu technicznego tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim, w ciągu linii kolejowej nr 291 Boguszów Gorce Wschód – Mieroszów;
- Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie, na odcinku linii kolejowej nr 354, od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie;
- Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII;
- Przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port;
- Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock-Lublin;
- Poprawa infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej, poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Zadania powinny być zrealizowane maksymalnie do sierpnia 2026 roku. Każdy z projektów, przed podpisaniem umowy, będzie sprawdzony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod względem spełniania kryteriów horyzontalnych.
Spółka przygotowuje również realizację projektów, które w lutym br. zostały dodane do realizacji w ramach KPO:
- Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza;
- Prace na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie - Opole Główne;
- Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice - Opole Groszowice;
- Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinkach: Wrocław – Głogów, Czerwieńsk – Jerzmanice Lubuskie oraz Kostrzyn - Szczecin Podjuchy
- Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie etap II.
Wszczęcie pierwszych postępowań przetargowych w ramach nowych projektów planowane jest w ostatnim kwartale 2024 roku.