Choć po zmodernizowanym odcinku Kraków Bonarka – Podbory Skawińskie pociągi kursują od blisko roku, nie zakończyły się jeszcze wszystkie zaplanowane na linii prace modernizacyjne. Zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił przetarg na projekt, dostawę i instalację elementów systemów dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoringu wizyjnego.
Umowę na modernizację linii 94 w trybie „projektuj i buduj”
podpisano w czerwcu 2017 r.. W czerwcu 2021 r. uruchomiono dwa nowe przystanki –
Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. W grudniu, wraz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy 2021/2022, po zmodernizowanych torach zaczęły znów kursować
bezpośrednie pociągi Kraków – Oświęcim. W marcu bieżącego roku informowaliśmy o modernizacji stacji Podbory Skawińskie i
przesunięciu przystanku Skawina Zachodnia. Prace, finansowane ze środków krajowych, będą kosztowały ponad 250 mln zł brutto (zamiast zakładanych pierwotnie 215 mln).
Teraz PKP PLK zamawiają urządzenia elementów systemów dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoringu wizyjnego. Spytaliśmy, dlaczego robi się to w postępowaniu oddzielnym od całej modernizacji linii? – W trakcie przygotowywania modernizacji linii kolejowej 94 zdecydowano o wyłączeniu z zakresu inwestycji niektórych elementów systemu informacji pasażerskiej i monitoringu ze względu na toczące się równolegle w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. prace związane z unifikacją wymienionych systemów – wyjaśnia Piotr Hamarnik z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury.
Jak dodaje, spółka przy podziale zadań inwestycyjnych kieruje się takimi przesłankami, jak czas realizacji, ilość dostępnych pieniędzy oraz unikanie kolizji z innymi realizowanymi inwestycjami. – Ewentualny podział zadania na kilka mniejszych lub odrębny tryb zamówienia dla danej branży każdorazowo ustalany jest indywidualnie, po uwzględnieniu tych uwarunkowań. Niemniej [jednak] Spółka dąży do kompleksowej, wielobranżowej przebudowy linii kolejowych – podkreśla nasz rozmówca.
Prace instalacyjne przy peronach mają zakończyć się w przyszłym roku. Linia 94 między Krakowem Bonarką a Podborami osiągnie wówczas pełnię funkcjonalności. – Dokładny termin zależy od przebiegu procedury przetargowej – zastrzega jednak Hamarnik.