W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku PKP PLK wykonały ponad trzy czwarte planu przetargowego na cały rok. Łączna kwota wyniosła 12,4 miliarda złotych, podczas gdy cały rok ma zamknąć się sumą ok. 16 mld. Kolejne zadania są w trakcie przygotowania dokumentacji.
Przetargiem na rekordową kwotę, szacowaną na około 6 miliardów złotych, jest modernizacja fragmentu polskiej części korytarza
Rail Baltica między Ełkiem a Białymstokiem. Ogłaszając to zadanie na początku stycznia, PLK SA wdrożyły
wyrok TSUE eliminujący z przetargu firmy spoza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. Decyzja PKP PLK SA
ma zapewnić bezpieczeństwo inwestycji oraz zminimalizować ryzyko realizacji tak dużego projektu przez nieznany podmiot.
– W grze są jeszcze kolejne wielomiliardowe zadania, np.
Skierniewice – Czachówek,
Tymbark – Limanowa czy
Podłęże – Gdów. W pierwszym kwartale tego roku uruchomiliśmy wszystkie przetargi w kwocie powyżej 100 mln złotych, które zaplanowaliśmy. Dostrzegamy, że nowe otwarcie się na inwestycje kolejowe jest pozytywnie odbierane przez środowiska wykonawców, którzy przez poprzednie dwa lata byli w trudnej sytuacji – powiedział prezes zarządu PKP PLK SA Piotr Wyborski.
Równolegle z procesem przetargowym PKP PLK podpisują umowy z wykonawcami inwestycji. W pierwszym kwartale tego roku zostały podpisane umowy o łącznej wartości 0,4 mld zł.