PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na prace, które mają pozwolić na dalsze podnoszenie prędkości na całej Centralnej Magistrali Kolejowej. Prace mają odbywać się pod ruchem. Ich koniec zaplanowano na listopad 2023.
– PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na prace na linii Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie. Inwestycja pozwoli skrócić czas przejazdu w relacjach m.in. z Warszawy do Krakowa i Katowic. Szacowana wartość prac to ponad 200 mln zł – poinformował rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec.
Ogłoszony przez PLK przetarg obejmuje prace torowe z wymianą szyn i podbiciem torów włącznie, wymianę podkładów i przytwierdzeń szyn, poszerzenie pryzmy tłucznia, a także regulację sieci trakcyjnej na linii i przyległych łącznicach oraz wymianę izolatorów sieci trakcyjnej na wzmocnione. W jednym miejscu trzeba też wzmocnić nasyp i naprawić wiadukt. Wykonawca przygotuje też dokumenty potrzebne do certyfikacji pierwszej w Polsce linii z prędkością drogową 250 km/h. W przetargu kryterium jakości stanowi 30 % wagi przetargu, cena – 70%. Zainteresowane zadaniem firmy mogą składać ofert do 17 czerwca 2021 roku. Koniec prac na linii zaplanowano na 30 listopada 2023.
250 km/h od grudnia 2023
– Do robót na ponad 220 kilometrach linii Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie mają być wykorzystane wysokowydajne maszyny. Dla sprawnego przejazdu w wybranych lokalizacjach zaplanowano wymianę szyn, podkładów oraz oczyszczenie tłucznia. Roboty torowe przewidziano na lata 2022-2023. Prace są skoordynowane z innymi zadaniami realizowanymi i planowanymi na Centralnej Magistrali Kolejowej. Podczas prac utrzymany będzie ruch pociągów – dodał Mirosław Siemieniec, rzecznik Polskich Linii Kolejowych. Bez wątpienia na linii będzie jednak ograniczona przepustowość.
Rzecznik dodaje, że na koniec 2023 r., po wykonaniu niezbędnych prac oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziomu 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h.
Przypomnijmy, że w listopadzie 2020 spółce Transprojekt Gdański zlecono
zaprojektowanie podbicia torów do prędkości 250 km/h. Wybrany w drodze nowego przetargu wykonawca prac ma korzystać z dokumentacji stworzonej przez Transprojekt. Dla CMK osobno opracowywane ma być
studium wykonalności dla prędkości 250 km/h.
Prace także między Radomiem a Tomaszowem Mazowieckim
PKP Polskie Linie Kolejowe wymienią także sieć trakcyjną między Radomiem a Tomaszowem Mazowieckim na linii łączącej woj. mazowieckie z łódzkim. Roboty są szacowane na około 46 mln zł.
Przetarg ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA obejmuje wymianę sieci trakcyjnej na 40 km toru. Roboty dotyczą jednego toru na odcinkach: Drzewica – Przysucha – Wolanów, Radom Krychnowice – Radom oraz na stacjach Radzice, Przysucha i Radom Krychnowice. Inwestycję zaplanowano na lata 2022-2023. Efektem prac będzie ma być bezpieczne osiąganie prędkości 120 km/h.
Prace są kontynuacją już zrealizowanych robót m.in. sieciowych a także prac przy peronach na przystankach Tomaszów Mazowiecki, Brzustów, Antoninów, Dęba Opoczyńska i Radzice. Oprócz wymiany sieci trakcyjnej PLK wykonują prace torowe.