Modernizacja fragmentów linii 1 i 139 wraz z dobudową drugiej pary torów będzie prawdopodobnie kosztowała znacznie więcej, niż planowały PKP PLK. Choć o wykonanie inwestycji ubiega się pięć podmiotów, żadna z ofert nie mieści się w kosztorysie. Rozbudowa linii ma tymczasem kluczowe znaczenie dla planowanego uruchomienia w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kolei aglomeracyjnej.
Inwestycja obejmuje odcinek linii 1 i 139 Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice. Przedsięwzięcie jest częścią modernizacji magistrali E65 między Będzinem a Katowicami Piotrowicami. W opisywanym przetargu PKP PLK zamierzają wyłonić wykonawcę wszystkich prac budowlanych, a dla urządzeń sterowania ruchem, sieci telekomunikacyjnej oraz systemu dynamicznej informacji pasażerskiej – także projektu wykonawczego.
Ujawniony przez PKP PLK budżet zamówienia wynosi nieco ponad 4 mld zł brutto. Najbliższą kosztorysu inwestorskiego propozycję złożył Budimex, który za swoje usługi oczekuje 5 576 285,42 zł brutto. Kwoty brutto, jakich żądają kolejni oferenci, to: 5 747 736,21 zł (konsorcjum Torpol – Intop Warszawa), 5 947 730 961,42 zł (konsorcjum ZUE, Mota Engil i Track Tec Construction), 6 015 367 868,35 zł (konsorcjum Intercor – Stecol) oraz 6 635 850 000 (konsorcjum PORR – Trakcja System). Ceny może jeszcze obniżyć aukcja elektroniczna.
Najważniejszą częścią inwestycji ma być budowa drugiej pary torów, przeznaczonej dla przewozów aglomeracyjnych. Intensywny ruch pociągów wszystkich kategorii sprawia, że odcinek ten jest dziś jednym z wąskich gardeł na polskiej sieci kolejowej. Docelowo druga para torów ma pojawić się
na całym ciągu z Będzina do Gliwic. Warto wspomnieć, że oferty okazały się droższe od przewidywań PKP PLK
także w przetargu na odcinek Będzin – Katowice Szopienice Pd.Postępowanie w sprawie przebudowy przebiegającego przez Katowice odcinka magistrali to jeden z elementów ogłoszonej w styczniu br.
ofensywy przetargowej PKP PLK. Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do konkursu na dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).