Proces projektowania łódzkiego tunelu średnicowego przebiega zgodnie z planem – zapewnia PKP PLK. Nie ma zapowiedzi zmian w harmonogramie wartej 1,59 mld zł inwestycji. Pracownicy zarządcy infrastruktury analizują poprawioną przez wykonawcę koncepcję projektową.
– Cały czas jesteśmy na etapie projektowania w ramach projektu „Udrożnienie łódzkiego węzła kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec” – informuje Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP PLK. Konsorcjum na czele ze szczecińskim Energopolem przedstawiło koncepcję projektową inwestycji zgodnie z terminem. Dokument wymagał jednak poprawy (przedstawicielka PLK nie precyzuje, czego dotyczyły uwagi). – Obecnie jest ona oceniana przez specjalistów PKP Polskich Linii Kolejowych S. A. – dodaje.
Już ponad 100 pracowników projektowychZarządca infrastruktury zapewnia o ścisłej współpracy z wykonawcą. Firma składa cykliczne raporty o postępie prac. – Zgodnie z przyjętym harmonogramem Energopol ma obowiązek złożyć w ciągu 10 miesięcy od dnia podpisania umowy [tzn. do 28 października bieżącego roku – przyp. RC] przynajmniej jeden wniosek o pozwolenie na roboty budowlane. Termin ten, jak również termin oddania inwestycji do użytku nie uległy przesunięciu – podkreśla Janus. Według jednego z członków zarządu Energopolu (
wypowiedź tuż po podpisaniu umowy) pierwsze pozwolenia mają dotyczyć pobocznych elementów inwestycji, takich jak kładki dla pieszych.
Inwestor deklaruje starania, by utrzymać przebieg inwestycji pod kontrolą. – PLK na bieżąco monitorują potencjał, jakim dysponuje wykonawca. Aktualnie nad projektem pracuje ponad 100 projektantów i asystentów. Liczymy, że wykonawca będzie postępował profesjonalnie i z pełnym zaangażowaniem – mówi Janus. Energopol nie odpowiedział natomiast na nasze pytania, wysłane jeszcze na początku czerwca.
Przedstawiciele PKP PLK podkreślają wysoki stopień skomplikowania inwestycji. Projektanci muszą poświęcić szczególną uwagę wpływowi budowy tunelu na istniejącą zabudowę miasta (grunt pod śródmieściem Łodzi jest trudny geologicznie, istnieją też wątpliwości co do solidności fundamentów niektórych kamienic). Ważną rolę odegrają też pozostałe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa, w tym – ochrony pożarowej. – Przyjmowane rozwiązania projektowe oraz realizacyjne wymagają od wykonawcy, inżyniera projektu i PLK szczególnie rozważnych i dalekowzrocznych działań, które pozwolą zminimalizować występowanie niespodziewanych trudności – zaznacza nasza rozmówczyni.
Dwa przystanki w centrumSzczególnie trudny do wykonania będzie przystanek Łódź Centrum między skrzyżowaniami ul. Zielonej z al. Kościuszki i Wólczańską – jego budowa będzie musiała wiązać się z całkowitym zamknięciem dla ruchu jednego z najważniejszych łódzkich węzłów komunikacji miejskiej. Obiekt ma mieć trzy podziemne poziomy połączone windami, schodami ruchomymi i stałymi z funkcją ewakuacji. Drugi z przystanków ma powstać w rejonie skrzyżowania Ogrodowej i Karskiego, w pobliżu centrum handlowego Manufaktura lub na jego terenie. W tym przypadku poziomy będą tylko dwa. Przystanki będą miały po dwa perony jednokrawędziowe o długości 155 m i wysokości nad główką szyny 76 cm.
Za drugim z przystanków linia będzie rozgałęziała się na dwie odnogi w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W miejscach rozdzielenia się linii znajdą się posterunki odgałęźne Łódź Ogrodowa (pełen trapez) oraz Łódź Włókniarzy (dwa rozjazdy), wyposażone w komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Tunel będzie wyposażony w ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz komputerową dwukierunkową, trzystawną samoczynną blokadę liniową z kontrolą niezajętości szlaku w oparciu o system zliczania osi. Pociągi jadące przez tunel po nawierzchni bezpodsypkowej będą rozwijać prędkość maksymalną 100 km/h. Włączenie w linię nr 15 w obu kierunkach będzie kierunkowe i bezkolizyjne.
Parametry tunelu mają pozwolić na przejazd ze stacji Łódź Widzew na przystanek pod Manufakturą w ciągu 15 minut. Takiego czasu nie jest w stanie dziś zapewnić żaden inny środek transportu. Zamierza wykorzystać to Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Plan siatki połączeń po oddaniu tunelu do użytku zakłada uruchamianie pociągów, odjeżdżających w godzinach szczytu z przystanków na wspomnianym odcinku
co kilka minut. Tak dobrą częstotliwość mają zapewnić wspólnie pociągi Sieradz – Skierniewice, Kutno – Radomsko oraz Łowicz – Tomaszów Mazowiecki.