W minionym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku osobowego Brodnica Fabryczna na linii kolejowej nr 33. Jak wskazuje narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, to kolejna inwestycja w ramach rządowego programu przystankowego, realizowana w województwie kujawsko-pomorskim.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w poprzednim tygodniu,
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały przetarg na wykonanie nowego przystanku osobowego Brodnica Fabryczna w modelu “projektuj i buduj” w ramach rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Powstanie on na linii kolejowej nr 33 w kierunku Rypina w rejonie 167 kilometra trasy, to jest u zbiegu ulic 18 stycznia i Witosa w bezpośrednim sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego. Inwestycja ma duże znaczenie w kontekście planowanej przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego reaktywacji połączeń regionalnych pomiędzy liczącą 28 tys. mieszkańców Brodnicą a Rypinem, w którym mieszka ponad 15 tys. osób.
Brodnica jest dość rozległym miastem, a nowy przystanek osobowy przybliży kolej mieszkańcom południowych osiedli, którzy w innym wypadku musieliby pokonać ponad 3 kilometry pieszo do głównego dworca kolejowego. – Konsekwentnie zwiększamy dostęp do kolei na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Z nowych przystanków korzystają już mieszkańcy Grudziądza i Tucholi, jeszcze w tym roku oddamy do użytku kolejne dwa, w Trzeciewnicy i Dąbrowie Chełmińskiej, a w przyszłym roku w Nakle nad Notecią i Brodnicy. Kolej w regionie jest bliżej podróżnego, co zachęca do jej wyboru w codziennych podróżach do pracy lub szkoły – komentuje cytowany w informacji prasowej Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy.
mat. pras. PKP PLK
W ramach inwestycji wybudowany zostanie jednokrawędziowy peron o wysokości krawędzi peronowej 76 centymetrów wraz z drogami dojścia. Nowo powstały peron będzie liczył 125 metrów długości z możliwością wydłużenia do 200 metrów. Wykonane zostaną również wymiana nawierzchni torowej i warstwy ochronnej podtorza, odwodnienie torowiska oraz wymiana urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na przejeździe kolejowo-drogowym w km 137,007 z kategorii C na kategorię B, co z kolei – jak wskazuje PKP PLK w komunikacie prasowym – wraz z zabudową urządzenia do monitoringu z funkcją rejestracji zdarzeń przełoży się na poprawę bezpieczeństwa.
Brodnica tworzyła niegdyś wraz z pobliską osadą Tama Brodzka pięciokierunkowy węzeł kolejowy. Dziś zbiegają się tutaj czynny fragment linii kolejowej nr 208 (kierunek Jabłonowo Pomorskie) oraz linia kolejowa nr 33 do Kutna przez Rypin, Sierpc i Płockiej. Na pierwszej spośród wyżej wymienionych kursują pociągi Arrivy do Torunia i Grudziądza, natomiast na linii kolejowej nr 33 pomiędzy Sierpcem, Rypinem a Brodnicą jedynym połączeniem pasażerskim jest obecnie TLK Flisak, który kursuje z Trójmiasta do Katowic. Zgodnie z deklaracjami samorządowych władz województwa, pociągi regionalne do Rypina miałyby wrócić w grudniu 2026 roku. W dalszej perspektywie możliwe byłoby wydłużenie relacji do Sierpca.
Jak informuje PKP PLK w komunikacie prasowym, w ramach programu przystankowego w regionie powstały już p.o. Tuchola Rudzki Most, Grudziądz Tuszewo, Grudziądz Śródmieście i Grudziądz Rządz. Przebudowano z kolei p.o. Bydgoszcz Zachód i Grzybno, natomiast do p.o. Grudziądz Mniszek wybudowane zostały nowe dojścia. Aktualnie trwa budowa nowych p.o. Trzeciewnica i Dąbrowa Chełmińska Centrum. Ich oddanie do użytku zaplanowano w trzecim i czwartym kwartale bieżącego roku. W tym roku w lutym podpisano ponadto umowę na zaprojektowanie i wybudowanie p.o. Nakło nad Notecią Zachodnie.