Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, które po upadłości Energopolu Szczecin zdecydowało się kontynuować budowę tunelu średnicowego w Łodzi, przedstawiło swoje stanowisko. Dotyczy ono ewentualnego dochodzenia roszczeń w związku z opóźnioną budową tunelu średnicowego w Łodzi.
– W trakcie realizacji inwestycji podpisano łącznie 30 aneksów do umowy, które zmieniały zakres rzeczowo-finansowy projektu oraz terminy zakończenia inwestycji. Z tego względu nie naliczyliśmy kar umownych związanych z niedotrzymywaniem pierwotnego terminu przez wykonawcę – wyjaśnił kilka dni temu Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
PBDiM o roszczeniach. "PKP PLK nie ma podstaw do naliczenia kar za terminy"
– Przypomnijmy, że wówczas wynagrodzenie minimalne wynosiło około 2 tys. złotych, a obecnie wynosi ponad 4 tys. złotych. Drastycznie wzrosły ceny prądu, betonu, stali, wynajmu maszyn, paliwa. To składa się na znaczne podniesienie cen ogólnobudowlanych – zaznacza Piotr Grabowski, rzecznik budowy tunelu średnicowego w Łodzi.
Przedstawiciel wykonawcy tłumaczy, że aktualnie PKP PLK nie mają podstaw do naliczenia kar za niedotrzymany termin realizacji. – Nie można mówić o niedotrzymaniu pierwotnego terminu w świetle zawartego aneksu do umowy, gdzie zamawiający potwierdza, że okoliczności przesunięcia terminu są niezależne od wykonawcy – uściśla Piotr Grabowski.
Potwierdza też, że trwają rozmowy z PKP PLK. Mają dotyczyć wzrostu kosztów wynikających z tzw. siły wyżej: pandemii Covid-19 czy wojny w Ukrainie oraz kosztów nie ujętych w przetargu. W tym ostatnim chodzi o dodatkowe koszty relokacji mieszkańców oraz prowadzenia punktu informacyjnego na dworcu Łódź Fabryczna. Na koniec wspomina, że Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów nie otrzymało do tej pory pisma, z którego wynikałoby, że PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają dochodzić roszczeń co do terminu czy jakości realizacji inwestycji.
Dopóki PKP PLK nie zaakceptuje nowego harmonogramu oraz nie podpisze nowego aneksu z PBDiM, obowiązującym terminem zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi pozostaje czerwiec 2026 roku.
Zaczęło się od stanowiska wojewody łódzkiego Przypomnijmy: o kwestii ewentualnego
dochodzenia roszczeń od wykonawcy tunelu średnicowego dowiedzieliśmy się pod koniec stycznia tego roku. Powiedziała o tym w Radiu Łódź wojewoda łódzka Dorota Ryl. Był to pierwszy tego typu głos dotyczący tej ważnej rządowej inwestycji kolejowej.
– Trzeba zwrócić uwagę, że to, co się dzieje, jest winą wykonawcy. To on nie zrobił dostatecznych badań, to on wszedł na plac budowy. Są więc koszty, które będziemy od wykonawcy dochodzić – stwierdziła szefowa Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego.