Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Na CMK nie będzie prędkości powyżej 250 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
05-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Na CMK nie będzie prędkości powyżej 250 km/h
fot. PKP PLK
Nie ma obecnie planów podniesienia prędkości maksymalnej na Centralnej Magistrali Kolejowej powyżej 250 km/h – stwierdza jednoznacznie zarządca infrastruktury. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak mówił o takiej możliwości pod koniec stycznia.

Przypomnijmy: 23 stycznia minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział w porannym programie TVP Info, że po 2027 r. na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość maksymalna pociągów wzrośnie powyżej 250 km/h. Jak wówczas wskazywaliśmy, zarządca infrastruktury nie ujawniał nigdy wcześniej takich planów: to właśnie 250 km/h miało być na CMK wartością docelową. Omawiana przez nas wypowiedź była więc zapewne przejęzyczeniem (być może chodziło o prędkość powyżej 200 km/h).

Nasze przypuszczenia potwierdziła otrzymana właśnie odpowiedź na pytania, które wysłaliśmy do PKP PLK. – Obecnie PLK koncentruje się na podniesieniu prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do 250 km/h. W tym celu realizujemy projekt pod nazwą „Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h”. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe po wykonaniu wszystkich niezbędnych prac, uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK – przypomina Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego spółki.

Nasz rozmówca wydaje się pozostawiać niewielką furtkę dla zwiększenia prędkości maksymalnej. Stopień ogólności wypowiedzi wskazuje wszakże na to, że nie ma w tym zakresie żadnych konkretnych planów. – Ewentualne zwiększenie tej prędkości w przyszłości zależne będzie od dalszych inwestycji w infrastrukturę i systemy sterowania ruchem – odpisuje przedstawiciel PKP PLK.

Obecnie, z powodu modernizacji CMK (wymiana urządzeń systemu ETCS 1 na ETCS 2), prędkość maksymalną pociągów przejściowo obniżono z 200 do 160 km/h. Uruchomienie ETCS poziomu drugiego nie będzie jednak możliwe bez działającego systemu GSM-R. Kontrakt na jego wykonanie jest tymczasem opóźniony od wielu lat, a inwestor i wykonawca wysuwają wobec siebie nawzajem roszczenia przekraczające początkową wartość umowy. PKP PLK oraz Ministerstwo Infrastruktury negocjują z wykonawcą (konsorcjum z Nokią na czele) systemu wznowienie prac.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CMK: Co z przystankiem Biała Rawska? Nie wcześniej niż 2026 rok

Infrastruktura

CMK: Co z przystankiem Biała Rawska? Nie wcześniej niż 2026 rok

Daniel Siwak 12 listopada 2024

Malepszak: Ponad 200 km/h na CMK najwcześniej w 2027 r.

Infrastruktura

Malepszak o CMK. Nie będzie 250 km/h w 2025 r.

Infrastruktura

Na CMK trwają prace za 1,8 mld zł. Kiedy koniec modernizacji?

Infrastruktura

CMK: ERTMS w grudniu 2025 r. Inne przygotowania trwają

Infrastruktura

PPM-T przygotuje część CMK do prędkości powyżej 200 km/h

Infrastruktura

Zobacz również:

CMK: Co z przystankiem Biała Rawska? Nie wcześniej niż 2026 rok

Infrastruktura

CMK: Co z przystankiem Biała Rawska? Nie wcześniej niż 2026 rok

Daniel Siwak 12 listopada 2024

Malepszak: Ponad 200 km/h na CMK najwcześniej w 2027 r.

Infrastruktura

Malepszak o CMK. Nie będzie 250 km/h w 2025 r.

Infrastruktura

Na CMK trwają prace za 1,8 mld zł. Kiedy koniec modernizacji?

Infrastruktura

CMK: ERTMS w grudniu 2025 r. Inne przygotowania trwają

Infrastruktura

PPM-T przygotuje część CMK do prędkości powyżej 200 km/h

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5