Po kilkumiesięcznej przerwie PKP PLK wróciła do prac nad mostem nad Odrą w Opolu. Pierwotnie zakładano remont starej konstrukcji oraz dobudową nowej dla drugiego toru, ale po zmianach – w realizowanym już projekcie – powstanie jedna wspólna konstrukcja.
W kwietniu 2021 roku PKP PLK poinformowała
o rozpoczęciu prac nad budową nowego mostu na Odrą w Opolu, które są prowadzone w ramach przebudowy magistrali E30 pomiędzy Opolem Groszowicami a Opolem Zachodnim. Zgodnie z pierwotnymi założeniami przy istniejącym już obiekcie miała zostać zbudowana nowa przeprawa, a stara przebudowana. Po zakończeniu inwestycji każdy tor spoczywałby więc na osobnej konstrukcji. Szerzej o tym projekcie finansowanym ze środków CEF pisaliśmy w materiale pt.
Nowe mosty, wiadukty i peron w Opolu.
Zmiana już realizowanego projektu
W październiku zeszłego roku prace nad nową przeprawą jednak stanęły. Okazało się bowiem, że PKP PLK uznała, iż konstrukcja starego mostu jednak nie nadaje się do naprawy i będzie ją trzeba zastąpić nową – największy problem stanowiły zniszczone podpory, które nie spełniały już obowiązujących norm. Robotnicy zdążyli już jednak wylać przyczółki dla nowej przeprawy zgodnie z pierwotnym projektem.
– Chwilowe wstrzymanie robót przy podporach nowego mostu nad Odrą w Opolu w torze nr 2 wynikało z uruchomienia prawa opcji, które przewiduje budowę nowej przeprawy w torze nr 1. Obecnie most jest w fazie projektowania. Wstrzymania prac przy podporach mostu w torze nr 2 dokonano na takim etapie, aby możliwe było połączenie nowych podpór dla dwóch mostów: w torze nr 1 i nr 2 – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Dodaje przy tym, że wstrzymanie robót pozwala uniknąć tzw. robót straconych.
Taka sytuacja zrodziła oczywiście pytania o jakość przygotowanej dokumentacji, a w szczególności o to, czemu złego stanu podpór nie wykryto wcześniej. – Dokumentacja projektowa nie zawierała błędów projektowych – podkreśla jednak przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
W styczniu wznowiono praceW listopadzie PKP PLK zapewniała nas, że prace ruszą ponownie jak tylko będzie to możliwe. W grudniu zarządcy i wykonawcy udało się uzgodnić nową koncepcję przebudowy mostu oraz zakończyć prace projektowe dla podpór. Pozwoliło to na wznowienie robót na początku roku 2022.
– Prace przy moście nie wpłyną na zmianę terminu realizacji inwestycji. Most jest częścią większego projektu „Realizacja robót budowlanych w formule „Buduj” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” linia kolejowa 132 Bytom – Wrocław Główny na odcinku Opole Groszowice – Opole Zachodnie w zakresie linii 132 od km 97,210 do km 101,100 – przypomina Siemieniec.
Najważniejsze jest jednak to, że zmiany w realizacji przepraw nie wpływają na wartość podstawowego kontraktu. – Realizowane jest prawo opcji, które było przewidziane w kontrakcie zasadniczym – podkreśla przedstawiciel PKP PLK.
Jak informuje, obecnie prowadzone są prace nie tylko na moście nad Odrą, ale również na pozostałych obiektach inżynieryjnych objętych kontraktem, a organizacja pracy przy ich budowie jest ustalana wspólnie z przewoźnikami tak, aby „tak przygotować optymalny rozkład jazdy na węźle opolskim".