Podkarpacie, podobnie jak inne województwa, zyskuje lepszą kolej i nowe możliwości podróżowania - przekonują PKP PLK. Realizowane przez spółkę inwestycje mają zwiększyć komfort, dostępność i bezpieczeństwo podróży. Do finansowania prac są wykorzystywane środki unijne oraz budżetowe.
Stacja Rzeszów Główny została zmodernizowana przed kilkoma laty z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" za ponad 200 mln zł. W tym roku dodatkowo za ponad 8 mln zł stacja zyskała
nowoczesne urządzenia dynamicznej informacji pasażerskiej. Elektroniczne wyświetlacze na peronach i w przejściu podziemnym umożliwiają odczytanie informacji dotyczących odjazdów i przyjazdów. Nowe nagłośnienie zapewnia również lepszą jakość nadawanych komunikatów dźwiękowych. Na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa na rzeszowskiej stacji zamontowano także system monitoringu.
Przedsięwzięcia PKP PLK na Podkarpaciu obejmują również budowę zupełnie nowych obiektów dla podróżnych, zwiększających dostępność komunikacyjną. W ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA) zarządca infrastruktury
wybudował 14 stacji i przystanków na trasach w stronę Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej i Strzyżowa oraz
na nowej linii do lotniska w Jasionce. We wrześniu br. oddano do eksploatacji ostatni z nich: nowy przystanek w Lutoryżu na linii Rzeszów – Jasło. W przyszłym roku nowe miejsca zatrzymywania się pociągów na trasach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zostaną wyposażone m. in. w nowe nagłośnienie i urządzenia do emisji dźwiękowych komunikatów.
Dodatkowe punkty dostępu do kolei powstają również w ramach rządowego programu przystankowego. Program na Podkarpaciu obejmuje 10 inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl, Hurko, Medyka, Żurawica, Ropczyce, Strzyżów, Mielec (dwa przystanki), Chorzelów i Zaklików.
Podróżni korzystają już z nowych lub zmodernizowanych peronów w 9 lokalizacjach. W przyszłym roku powstanie kolejny nowy przystanek w Mielcu na linii nr 25 (Mielec Wolności). W grudniu br. ruszyły prace przy jego budowie. Nowe obiekty służą zwiększeniu dostępności komunikacyjnej, a przez to także lepszemu wykorzystaniu kolei oraz poprawie warunków życia w regionie.
Kolej zmienia się dynamicznie dla podróżnych. Rozwojowi na Podkarpaciu sprzyjają również projekty inwestycyjne PKP PLK SA, obejmujące m. in. obiekty inżynieryjne, jak np. most w Przemyślu. To obiekt nad rzeką San, na linii 91 Kraków – Medyka, trasie ważnej pod względem ruchu krajowego, regionalnego i międzynarodowego. Za blisko 67 mln zł netto z dofinansowaniem unijnym z POIiŚ
wybudowano nową przeprawę, która gwarantuje sprawne i bezpieczne przejazdy. W bieżącym roku oddano kolejną nitkę obiektu i zakończono prace drogowe w jego obrębie.
Spółka zapewnia, że rozwój infrastruktury w województwie będzie kontynuowany. Jego elementem będzie
rewitalizacja linii 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie. Planowane przedsięwzięcie ułatwi podróże pociągiem ze stolicy Podkarpacia w Bieszczady. W trakcie jest postępowanie przetargowe, które przybliża nas do realizacji inwestycji między Jasłem a Zagórzem. Korzystniejsze możliwości podróży z Rzeszowa w stronę Krosna i Nowego Zagórza zapewni wspomniana łącznica. W listopadzie br. podpisano
umowę za ponad 240 mln zł netto na jej budowę. Wybudowany zostanie nowy odcinek torów między liniami kolejowymi 106 Rzeszów – Jasło i 108 Stróże – Krościenko. Pozwoli to wyeliminować dotychczasową konieczność postoju na stacji Jasło dla zmiany kierunku jazdy i zapewni możliwość szybszego i łatwiejszego podróżowania ze stolicy województwa podkarpackiego do Krosna i dalej w Bieszczady. Czas przejazdu między Rzeszowem a Krosnem skróci się o około 20-25 minut.
Zarządca chce stworzyć również nowe możliwości kolei regionalnej i dalekobieżnej na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego. W toku jest ogłoszony we wrześniu przetarg na realizację ważnego zadania, obejmującego
łącznie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78) na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Dzięki inwestycji wrócą pociągi pasażerskie na kolejne odcinki tras Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów. Podniesie się standard obsługi podróżnych oraz komfort i bezpieczeństwo. W planach jest również inwestycja na linii 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk (obecnie na etapie studium wykonalności, z wybranym preferowanym wariantem).
PKP PLK przygotowują się także do przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej oraz częściową realizację robót na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna. Celem jest m. in. dostosowanie ciągu do parametrów sieci TEN-T, szczególnie w zakresie ruchu towarowego.