W czwartek 28 stycznia walne zgromadzenie PKP PLK odwołało ze składu zarządu Marcin Mochockiego – dyrektora ds. realizacji inwestycji oraz Piotr Wyborskiego – dyrektora ds. utrzymania infrastruktury. Do składu zarządu na ich miejsce nie weszła żadna nowa osoba.
Obowiązki członka zarządu dyrektora ds. realizacji inwestycji przejął Antoni Jasiński, delegowany przez radę nadzorczą do pełnienia funkcji prezesa zarządu, zaś obowiązki członka zarządu dyrektora ds. utrzymania infrastruktury przeszły w ręce Andrzeja Pawłowskiego, wiceprezesa zarządu.
Marcin Mochocki i Piotr Wyborski do zarządu PKP PLK weszli dziewięć miesięcy temu – 24 kwietnia 2015 roku. Mochocki wcześniej przez trzy miesiące pełnił obowiązki osoby odpowiedzialnej za inwestycje w miejsce odwołanego Wojciecha Folejewskiego. Wyborski natomiast przed wejściem do zarządu był pełnomocnikiem zarządu PKP PLK ds. optymalizacji procesów. W PKP PLK wprowadził m.in. tzw. chronometraż, dzięki któremu spółka zbadała, jakim zadaniom poświęcają czas poszczególni pracownicy. Zastąpił na stanowisku Józefę Majerczak.
Odwołani po 9 miesiącach
Marcin Mochocki rozpoczynał swoją karierę w jednej z dużych firm konsultingowych. Zajmował się doradztwem przy przygotowaniu i finansowaniu dużych inwestycji infrastrukturalnych. Do jego głównych klientów należały spółki sektora kolejowego i lotniskowego. Od sierpnia 2012 r. do marca 2013 pracował w PKP SA, gdzie nadzorował i koordynował realizację projektów o strategicznym znaczeniu dla Grupy PKP oraz odpowiadał za współpracę międzynarodową. Od kwietnia 2013 r. pełni funkcję pełnomocnika zarządu PKP PLK ds. strategii i planowania.
Wyborski ma za sobą m.in. pracę w Dziale Doradztwa Biznesowego z zakresu zarządzania ryzykiem gospodarczym w EY (Ernst&Young). Posiada wieloletnie doświadczenie w dziedzinie audytów finansowych, projektach z zakresu audytu wewnętrznego, analizie i ocenie systemów kontroli wewnętrznej, projektowaniu i usprawnianiu procesów gospodarczych i kontroli. Ma kwalifikacje ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), certyfikat Project Management Professional oraz tytuł Certyfikowanego Audytora Wewnętrznego (CIA).
Gorące krzesło
Wieloletnie problemy z realizacją inwestycji PKP PLK powodują, że odpowiedzialny za nie wiceprezes PKP PLK i dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji to wyjątkowo trudne stanowiska. Od 2009 r. w PKP PLK było już sześciu wiceprezesów ds. inwestycji.
Pod największą uwagą jest zwykle tempo prowadzenia inwestycji i wydawania środków unijnych. Polskie Linie Kolejowe wykorzystały wprawdzie ponad 13,4 mld złotych przeznaczonych na projekty inwestycyjne współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w perspektywie finansowej UE na lata 2007-2013, ale zapowiedzi na początku poprzedniej perspektywy
były dużo wyższe.
Nowy zarząd PKP PLK
30 grudnia zmienił się skład rady nadzorczej zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK. Pisaliśmy o zmianach
tutaj. Antoni Jasiński został wówczas p.o. prezesa spółki. Konieczność wyboru pełniącego obowiązki prezesa pojawiła się po dymisji prezesa PKP PLK Andrzeja Filipa Wojciechowskiego w dniu 14 grudnia. Wraz z nim zrezygnował członek zarządu spółki Karol Depczyński.
Przyspieszenie procesu inwestycyjnego, ograniczenie kosztów i zmiany w procesie utrzymania – to kluczowe zadania PKP Polskich Linii Kolejowych zaprezentowane przez p.o. prezesa Antoniego Jasińskiego. Znajdziesz je
w tym miejscu.