W roku 2024 PKP PLK zakończyły wieloletnie prace na linii 207, oddały do użytku nowe przystanki i ogłosiły wielki przetarg na przebudowę stacji Maksymilianowo. W Grudziądzu zakończyła się pierwsza faza remontu mostu przez Wisłę. W roku bieżącym remont linii do Ciechocinka ma umożliwić w końcu wznowienie przewozów do tego uzdrowiska.
Zakończono prace wchodzące w skład czwartego etapu robót na linii 18 między Kutnem a Toruniem Głównym (
początkowo zakładanym terminem był rok 2023). – W latach 2016-2024 na modernizację odcinka przeznaczyliśmy łącznie około 250 mln zł netto – informują PKP PLK. Ostatni etap prac m. in. zwiększył bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych we Włocławku i Toruniu.
Na stacji Włocławek przebudowano również perony, ustawiono nową wiatę i wyremontowano przejście podziemne, w którym wkrótce ma zostać uruchomiona winda. Zarządca zapowiada też oddanie do użytku systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Wszystkie prace na stacji Włocławek kosztowały ponad 33 mln zł. W ubiegłym roku rozpoczęły się także prace przygotowawcze do przebudowy stacji
Bydgoszcz Fordon i
Rypin. Ta druga była w ostatnich latach znana z tego, że zatrzymywała się na niej wyłącznie jedna para pociągów TLK – pociągów regionalnych brakowało i brakuje. Ma się to zmienić po modernizacji, do której dokumentacja projektowa jest właśnie przygotowywana – inwestycja ma rozpocząć się w ostatnim kwartale 2025 r. Oba zadania są, według wyliczeń PKP PLK, warte ok. 80 mln zł.
W ubiegłym roku zakończono też prace na trasie Grudziądz – Gardeja o wartości netto ponad 28 mln zł (o trwającej 11 lat remontowej epopei na tej linii pisaliśmy szerzej
tutaj). Tym samym cała linia 207 z Torunia Wschodniego do Malborka jest już zrewitalizowana. Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wzrosła z 70 do 120 km/h, a czas podróży pomiędzy Grudziądzem a Gardeją skrócił się o ok. 5 minut. Na stacjach Grudziądz Owczarki i Rogóźno Pomorskie perony zostały wyremontowane.
Za nami jest też pierwszy etap remontu najdłuższego w Polsce (blisko 1100 m długości) grudziądzkiego
mostu kolejowo-drogowego przez Wisłę. Prędkość wzrosła tu z 50 do 80 km/h. Konstrukcja stalowa przęseł pod nawierzchnią kolejową została zabezpieczona antykorozyjnie, elementy uszkodzone naprawiono lub wymieniono wraz z szynami, podkładami, mostownicami oraz chodnikami roboczymi. Wszystko razem kosztowało ponad 47 mln zł netto.
– Istotne są również efekty prac utrzymaniowych, które, choć [są] mniej spektakularne niż wielkie inwestycje, mają zasadnicze znaczenie dla właściwego utrzymania infrastruktury, przekładając się na sprawniejsze i bezpieczniejsze codzienne podróże pociągiem do pracy lub szkoły – przypominają PKP PLK. Tego typu prace wykonano w 2024 r. np. na odcinku Prądy – Zielonczyn (linia 18), co pozwoliło podnieść prędkość pociągów do 120 km/h i skrócić czas przejazdu Nakło – Bydgoszcz o blisko 5 minut. Na tej samej linii wymieniono nawierzchnię peronów w Bydgoszczy Osowej Górze, Pawłówku i Zielonczynie.
W województwie powstało kilka przystanków, których budowę sfinansowano z państwowego „programu przystankowego”. Należą do nich: Grudziądz Śródmieście (na linii 208) oraz
Grudziądz Rządz (linia 207). Perony przystanku
Bydgoszcz Zachód doczekały się natomiast przebudowy, a Grudziądz Mniszek – nowego, bezpiecznego dojścia. W tym roku zarządca infrastruktury planuje oddanie do użytku nowych przystanków w Trzeciewnicy (linia 18) i
Dąbrowie Chełmińskiej (linia 209) oraz przebudowanego przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią. Łączna wartość zakończonych i realizowanych prac to 40,3 mln zł netto.
Bardzo ważną dla kujawsko-pomorskiego odcinka linii 201 decyzją było ogłoszenie
przetargu na modernizację stacji Maksymilianowo. Linia 201 krzyżuje się tu z Magistralą Węglową (linia 131). Inwestycja ma kosztować aż 1,5 mld zł. W tym roku PKP PLK chcą ogłosić kolejne postępowania na
trzy odcinki linii 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną (Maksymilianowo – Wierzchucin, Wierzchucin – Lipowa Tucholska i Lipowa Tucholska – Kościerzyna).
W grudniu 2025 r.
pociągi mają powrócić do Ciechocinka. To efekt porozumienia podpisanego z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Miastem Ciechocinek. – W ramach planowanych prac wymienimy nawierzchnię peronów nie tylko w popularnym uzdrowisku, ale także w Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim. Wyremontujemy tor i rozjazdy, a wymienione urządzenia sterowania ruchem kolejowych i remont sieci trakcyjnej zapewnią sprawne i bezpieczne podróże pociągiem z prędkością do 120 km/h – zapowiada zarządca.