PKP PLK przygotowują następny etap prac na odcinku Ostrowy – Otłoczyn na trasie Kutno – Toruń. 12 czerwca została podpisana umowa na zaprojektowanie i wykonanie prac. Na modernizację trasy z Kutna do Torunia PLK planują przeznaczyć łącznie 250 mln zł. Prace zakończą się w 2021 roku.
Modernizację linii z Kutna do Torunia (nr 18) Polskie Linie Kolejowe zaplanowały w ramach kilku zadań. Prace na tym odcinku uzupełnią zakończoną w 2014 r. rewitalizację linii pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą. Dzięki obecnym pracom o około 20 minut skróci się też podróż z Bydgoszczy do Kutna. Zamiast obecnych 1 h 56 min podróż pociągiem na tej trasie zajmie ok. 1 h 33 min. Niestety na razie prace będą oznaczać spowolnienie niektórych pociągów, o czym piszemy
tutaj.
Wygodniej dla podróżnych, bezpieczniej dla kierowców Projekt „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Ostrowy – Otłoczyn – zakres 2017-2018” realizowany jest w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Prace na linii kolejowej nr 18 na odcinku Kutno – Toruń Główny” i finansowany jest ze środków krajowych. Podpisana 12 czerwca 2017 r. umowa z wykonawcą o wartości 73 mln zł netto zakłada przebudowę peronów na stacji Kaliska Kujawskie i przystanku osobowym Wiktorowo. Wyposażone one będą w elementy małej architektury – wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Będą również dojścia przyjazne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Prace obejmą także wymianę torów, remont 9 obiektów inżynieryjnych, a także przebudowę sieci trakcyjnej na szlaku Kaliska Kujawskie – Czerniewice. Wyremontowanych zostanie 8 przejazdów kolejowo–drogowych, na których m.in. zostanie wymieniona nawierzchnia, zamontowane nowe urządzenia rogatkowe i sygnalizacja. Na odcinku Kutno – Włocławek oraz Nieszawa Waganiec – Aleksandrów Kujawski zostaną wymienione urządzenia sterowania, które zapewnią płynniejszy przejazdu pociągów i większą przepustowość. O rozstrzygniętym właśnie przetargu więcej piszemy
tutaj.
Trwają prace Od września 2016 r. trwają prace na 30 km odcinku pomiędzy Włocławkiem a Aleksandrowem Kujawskim. Za 51 mln zł netto przebudowywane są perony w Lubaniu, Nieszawie Wagańcu i Turznie Kujawskim. Prace obejmują tory, 19 obiektów inżynieryjnych pomiędzy Włocławkiem a Aleksandrowem Kujawskim, a także wymianę 10 rozjazdów na stacji Nieszawa Waganiec. Poziom bezpieczeństwa podniesie przebudowa 21 przejazdów kolejowo–drogowych. Prace zakończą się w IV kw. 2017 r.
Kolejne zadania w planach PLK planują ogłosić kolejne przetargi na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinku Kutno – Toruń Główny. Wykonane zostaną m.in. prace na odcinku Kutno – Włocławek. Celem inwestycji będzie podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 140-160 km/h oraz zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów. Zakres prac pozwoli określić przygotowana dokumentacja projektowa. Na inwestycje PLK planują przeznaczyć kolejne ok. 100 mln zł. Prace przewidziane są na lata 2018-2021.
Wszystkie prace pomiędzy Toruniem a Kutnem wykonane będą w latach 2016–2021 i są realizowane w ramach projektu „Zwiększenie dostępności magistrali E 20 i C-E 20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych”, którego szacowana wartość w Krajowym Programie Kolejowym wynosi 958 mln zł. Projekt obejmuje modernizację tras: Łowicz Główny – Skierniewice, Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno, Kutno – Płock, Poznań Franowo –Zieliniec – Kiekrz, Kutno – Toruń i Gałkówek – Tomaszów Mazowiecki – Radom. Realizacja tego zadania wpłynie na sprawną obsługę regionalnego ruchu kolejowego i stworzy lepsze możliwości dogodnych połączeń m.in. z Poznaniem i Warszawą.