Zakończyły się prace związane z instalacją nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na linii 226 Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny. Zadanie o wartości blisko 17 mln zł netto zostało dofinansowane z funduszy unijnych. Pociągi towarowe do portu w Gdańsku dojeżdżają sprawniej i bezpieczniej - informują PKP PLK.
Na 17-kilometrowym odcinku linii kolejowej 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny oraz 3-kilometrowym odcinku linii 721 Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka zainstalowano nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS. To system, który wspiera pracę maszynistów i dyżurnych ruchu. W sytuacji zagrożenia na trasie skład zostanie zatrzymany. Nowe urządzenia zapewniają optymalną organizację pracy i efektywne wykorzystanie kolejowych tras. Przewóz ładunków do gdańskiego portu jest bezpieczniejszy i sprawniejszy.
Inwestycja została zrealizowana w ramach zadania „
Zaprojektowanie i wykonanie urządzeń ERTMS/ETCS poziom 1 dla linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny w ramach projektu POIiŚ nr 5.1-8 pn.: „Projekt poprawy dostępu kolejowego do portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)” - faza II realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020”. Zadanie wykonało konsorcjum Zakładów Automatyki Kombud SA (lider), Siemens Mobility Sp. z o.o. i Siemens Mobility GmbH. Koszt wyniósł 16 991 422 zł netto. Dofinansowanie unijne z POIiŚ wyniosło 85%.
Linia kolejowa 226 umożliwia transport ładunków do gdańskiego portu z południa kraju z pominięciem centrum miasta. W latach wcześniejszych (2014-2016)
trasa została zmodernizowana. Poprawiono przepustowość linii, a pociągi jeżdżą szybciej – do 100 km/h. Wymieniono wówczas tory i sieć trakcyjną, przebudowano lub zbudowano obiekty inżynieryjne. Jednotorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą zastąpiony został przez nowy, dwutorowy obiekt.
Inwestycja na linii 226 jest powiązana ze
zrealizowanym w 2022 r. zadaniem „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk”. Dzięki niemu do nabrzeży dojeżdżają dziś dłuższe i cięższe pociągi o długości 750 metrów i nacisku 22,5 tony na oś. Zmodernizowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (linie: 227, 249 i 722).
Sprawną i bezpieczną komunikację kolejową oraz drogową zapewnia wiadukt drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu. Rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i budowa nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, wyposażonych w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, zapewniają sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Wartość wykonanych prac wyniosła 1,1 mld zł.
Prawie 40% tej kwoty stanowiło dofinansowanie unijne ze środków instrumentu
Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.