PKP PLK odpowiedziały na decyzję o wszczęciu postępowania antymonopolowego przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK zakwestionował postanowienia, które znalazły się w procedurze: System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Zgodnie z nim produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci (dysponującego 95% infrastruktury kolejowej w Polsce) wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK, a dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury nie może oferować podzespołów i technologii nie tylko samemu PKP PLK, ale także innym podmiotom, którym spółka zleca budowę, remont czy modernizację linii kolejowej.
Zarządca infrastruktury przesłał do nas stanowisko spółki. – PLK wypracowały już odpowiednie zapisy w procedurze Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17, które zagwarantują właściwe relacje z potencjalnymi dostawcami – tak, aby nie było sugestii, co do wykorzystywania pozycji rynkowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A – czytamy w informacji.
W zakresie prowadzonych postępowań o dopuszczenie do stosowania produktów i technologii – możliwość ich zawieszenia będzie związana ze skargami i roszczeniami, dotyczącymi wyłącznie danego postępowania. Taka była intencja zapisu w procedurze. Obecnie PKP PLK zapis sformułowały jednoznacznie, co nie będzie już budziło podejrzeń co do zajmowania pozycji monopolisty.
– PKP PLK wypracowały także zapisy w brzmieniu zapewniającym ponoszenie odpowiedzialności w przypadku ewentualnych roszczeń w zależności od stopnia winy podmiotu zaangażowanego w proces dopuszczenia. Czyli zniesiona zostanie granica odszkodowania w przypadku roszczenia związanego z procesem dopuszczenia oraz wyłączna odpowiedzialność potencjalnego dostawcy za szkody powstałe u osób trzecich. Wypracowane przez PKP PLK zmiany będą wprowadzone w listopadzie 2017 r. – czytamy w odpowiedzi PKP PLK.