Podróż pociągiem między Krakowem a Bielskiem-Białą stanie się bardziej atrakcyjna – zapowiada zarządca infrastruktury. Przyczynią się do tego zarówno inwestycje już zrealizowane, jak i te, które są dopiero w toku. Prace nad budową skracającej trasę łącznicy potrwają jeszcze ponad rok.
Na trasie Kraków – Bielsko-Biała, mimo dużego potencjału, oferta kolei była przez długi czas niezadowalająca. Główną przyczyną był długi czas podróży (niekonkurencyjny w stosunku do przewoźników autobusowych) oraz niewielka liczba połączeń. Inwestycje PKP PLK, poprawiające stan infrastruktury i eliminujące konieczność zmiany czoła pociągu w Kalwarii Zebrzydowskiej, mogą przynajmniej częściowo zmienić ten pierwszy czynnik (a pośrednio – także drugi, jeśli przewoźnicy i samorządy zaproponują po zakończeniu prac zwiększoną liczbę połączeń).
Łącznica będzie gotowa za rok i 3 miesiące
Największą inwestycją na trasie Kraków – Bielsko jest
budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Półkilometrowy tor łączący linie 97 i 117 z pominięciem stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona pozwoli wyeliminować konieczność zmiany kierunku jazdy, a tym samym – skrócić czas jazdy pociągiem z Krakowa do Bielska-Białej o prawie 15 minut. Jego budowa kosztuje niecałe 23 mln zł. Współfinansuje ją Unia Europejska (ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”).
W sobotę 17 września wznowiono bezpośrednie połączenia Regio Kraków – Bielsko-Biała. Tym samym zakończył się pierwszy etap inwestycji. W kolejnym stadium – co ważne dla pasażerów – roboty będą prowadzone
już bez autobusowej komunikacji zastępczej. Ich zakres obejmie dalsze formowanie nasypu kolejowego i budowę dwóch przepustów. Wykonawca będzie kontynuował budowę sieci trakcyjnej, torów i odwodnienia łącznicy.
Później rozpocznie się budowa systemu zasilania, oświetlenia i urządzeń sterowania ruchem. Łącznica ma być gotowa w grudniu przyszłego roku, tak by mogły z niej korzystać pociągi uruchamiane w rozkładzie jazdy 2023/2024.
Nowe perony i mijanka
Równocześnie trwają przygotowania do mniejszych inwestycji w innych miejscach trasy. Na stacji Kozy powstanie nowy, podwyższony peron. Obiekt wraz z dojściami i pochylniami będzie dostosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zostaną na nim zamontowane nowe wiaty i ławki, oświetlenie LED, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Wszystkie prace będą warte ok. 2,5 mln zł. Tym razem zadanie będzie finansowane ze środków własnych PKP PLK. Inwestycja ma zostać ukończona wiosną przyszłego roku.
Według wyliczeń zarządcy infrastruktury prace modernizacyjne wykonane w ostatnich latach na linii 117 kosztowały łącznie już 129 mln zł.
Wymieniono tory i sieć trakcyjną na odcinku Wadowice – Andrychów. Otwarto nowy przystanek kolejowy –
Wadowice Osiedle Podhalanin. W Barwałdzie Średnim wybudowano
mijankę, zwiększającą przepustowość linii, budując jednocześnie peron w przeniesionej lokalizacji. Zmodernizowano też perony na stacji Andrychów i przystankach: Chocznia, Chocznia Górna oraz Inwałd.