Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Kilkanaście sytuacji zagrożenia na przejazdach dziennie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Kilkanaście sytuacji zagrożenia na przejazdach dziennie
fot. Kasper FiszerPrzejazd kolejowy w okolicach Babimostu
10 do 15 razy dziennie zdarza się, że np. kierowca wyłamie rogatkę, wjeżdżając na zamknięty przejazd kolejowy. Dwa lub trzy razy dochodzi w tym samym czasie do poważnego incydentu, np. zamknięcia samochodu przez rogatki w obrębie przejazdu. Czy kierowcy nie wiedzą, jak się zachować, czy jedynie po ewentualnym zdarzeniu próbują zrzucić z siebie odpowiedzialność, szukając luk w prawie?

Jednym z podstawowych obszarów działań PKP PLK na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na styku dróg kołowych i kolejowych jest zmniejszanie liczby skrzyżowań jednopoziomowych poprzez budowę tuneli i wiaduktów. – To program długotrwały – przyznał podczas Kongresu Kolejowego Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. eksploatacji w PKP Polskich Liniach Kolejowych. Spółka wciąż ma na swojej sieci ponad 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych (licząc wszystkie kategorie łącznie).

Dwa lub trzy samochody uwięzione w zamkniętym przejeździe. Każdego dnia!

Mówił on, że ważnym zadaniem jest uporządkowanie stanu prawnego poszczególnych przejazdów, bo duża ich grupa nie spełnia wyznaczonych przepisami norm. Istotnym obszarem jest zdaniem przedstawiciela zarządcy infrastruktury także edukacja, w tym instruktorów jazdy, ale też i własnych pracowników. Spółka utrzymuje ponad 170 zespołów szybkiego usuwania awarii, które reagują codziennie w 10 – 15 sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa. Każdego dnia dochodzi też do 2 – 3 incydentów.

– Te dziesięć czy kilkanaście przypadków to np. wjechanie samochodu w rogatkę wiążące się z jej złamaniem – tłumaczył Marek Olkiewicz. – Dwa czy trzy razy na dobę zdarza się, że pojazd wjechał już na przejazd i został zamknięty w środku – dodał. Podkreślał przy tym bardzo jednoznacznie, że jeśli dojdzie już do takiego zdarzenia, kierowca powinien bezwzględnie wyłamać rogatki, by za wszelką cenę wydostać się poza przejazd.

Migające światło sygnalizacji odczytywane jako ostrzeżenie, a nie zakaz

Wskazywał on, że 98 proc. wypadków na przejazdach administrowanych przez PKP PLK powstaje z winy kierujących czy innych użytkowników dróg. – Przyznajemy, że ten mały pozostały procent powiązany jest z liniami czy taborem – stwierdził. – Problem jest więc taki, że pomimo tego, jak bardzo modernizujemy przejazdy i prowadzimy kampanie, to zawsze dojdzie do jakiejś sytuacji zagrożenia – podkreślał. Poruszył on także problem niskiej świadomości kierowców. Mówił, że podczas wielu akcji pracownicy PKP PLK spotykają się z opiniami, że zapalenie się światła sygnalizacji przejazdowych ma charakter ostrzegawczy. – Nie ma przeświadczenia, że już nie wolno tam wejść czy wjechać – ocenił.

– Tymczasem rozumiem, że zachowanie się na przejeździe to wiedza podstawowa na egzaminie na prawo jazdy – stwierdził. Prof. Marek Wierzbowski odpowiedział, że sygnału nadawanego przez sygnalizację przejazdową nie ma w przepisach Kodeksu ruchu drogowego. – Jak świat światem, a przejazd przejazdem, kiedy jest znak stop, każdy powinien wiedzieć, jak się zachować. To kwestia późniejszego tłumaczenia się czy szukania kruczków prawnych, by zejść z odpowiedzialności – ocenił Marek Olkiewicz.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5