Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji odcinka linii 181 między Kępnem a Oleśnicą. 47-kilometrowy fragment ma zostać zelektryfikowany. Oferty można składać do 7 lutego.
Obecnie linia jest wykorzystywana tylko (niezbyt intensywnie) w ruchu towarowym. Również jej stan techniczny (mimo
ograniczonego remontu w latach 2016-2017) pozostawia wiele do życzenia. Prędkość maksymalna to dziś
najwyżej 60 (a często 40, ze zwolnieniami do 20) km/h. Nawierzchnia ma na ogół ok. 30-40 lat – większość szyn i podkładów zabudowano w latach 80. lub wczesnych 90. ubiegłego wieku. Najstarszy rozjazd ma ponad 50 lat (pochodzi z roku 1971). Część peronów ma nawierzchnię tylko z utwardzonego gruntu.
Wyższe prędkości, nowe LCS...
Po regeneracji podtorza, wyprofilowaniu ław torowiska i całkowitej wymianie nawierzchni (w torze głównym oraz na torach stacyjnych w Cieślach, Jemielnej Oleśnickiej, Sycowie i Bralinie) prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma wynosić 120 km/h, a dla towarowych – 100 km/h. Planowany maksymalny nacisk na oś to 221 kN. Wszystkie obiekty inżynieryjne (przepusty, mosty i wiadukty) powinny być rozebrane i wybudowane od nowa. Infrastruktura ma zostać dostosowana do przyjmowania składów towarowych o długości do 750 m. Część torów stacyjnych przewidziano jednak do likwidacji.
Perony – o nawierzchni zgodnej z obecnymi standardami PKP PLK – mają mieć długość 200 m i wysokość 76 cm nad główką szyny. Sterowanie ruchem na wszystkich posterunkach w ciągu linii będzie odbywało się z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania w Kępnie przy pomocy urządzeń komputerowych i przekaźnikowych. Wszystkie rozjazdy objęte pracami (zarówno nowe, jak i przebudowane oraz remontowane) będą wyposażone w system elektrycznego ogrzewania. 26 przejazdów kategorii D zostanie przebudowanych na skrzyżowania kat. C. Dla potrzeb zasilania odcinka powstaną dwie podstacje trakcyjne: w Perzowie i Jemielnej.
Co z dofinansowaniem z KPO?
Przewidziany okres obowiązywania umowy to niecałe 2,5 roku (29 miesięcy). Zwycięzca postępowania będzie musiał przygotować w tym czasie dokumentację projektową, uzyskać komplet pozwoleń, wykonać prace budowlane, przeprowadzić ocenę zgodności podsystemów oraz wykonać kompleksową dokumentację powykonawczą.
W pierwszej kolejności prace powinny objąć odcinek z Kępna do Jemielnej. PKP PLK przywiązuje dużą wagę do obsługi bocznicy w Cieślach – dostęp do niej ma być zapewniony przez cały czas inwestycji. Pewne prace mają zostać przeprowadzone także na stacjach Kępno i Oleśnica, jednak mogą one odbywać się tylko na jednym torze jednocześnie.
Jedynym kryterium wyboru zwycięzcy jest cena. Modernizacja i elektryfikacja odcinka Kępno – Oleśnica ma zostać dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy – których jednak Polska, z powodu łamania zasad praworządności przez rząd, nadal nie otrzymała.