Na ferie znów dojedziemy pociągiem do uzdrowisk Kotliny Kłodzkiej. Kończy się pierwszy etap robót na 13-kilometrowym odcinku między Kłodzkiem a stacją Duszniki Zdrój, choć na całkowitą realizację zadania trzeba będzie czekać do 2026 r. Wartość inwestycji to ponad 100 mln zł - informują PKP PLK.
Wykonane prace to dopiero pierwszy etap zadania. Jego realizacja docelowo (w roku 2026) pozwoli na powrót pociągów na trasę Kłodzko – Kudowa Zdrój. Na razie na 13 km torów między Kłodzkiem Nowym a Dusznikami Zdrojem prędkość maksymalna została podniesiona z 60-80 km/h do 120 km/h (na wybranych odcinkach). Poprawił się tez poziom bezpieczeństwa.
Powódź, opóźnienie i dymisje– Od września do stycznia wykonawca poprawiał stan torowiska, trzech mostów, wiaduktu i ściany oporowej. Zamontował pięć rozjazdów – jeden w Kłodzku i cztery w Polanicy Zdroju. Wykonał również odwodnienie i położył nową nawierzchnię na 19 przejazdach kolejowo-drogowych. Przy użyciu 40 specjalistycznych maszyn kolejarze wymienili 20 tys. podkładów, wysypali 60 tys. ton tłucznia i rozłożyli blisko 6 tys. m² siatek antyerozyjnych, zabezpieczających sieć kolejową przed osuwaniem się kamieni – wylicza zarządca infrastruktury w komunikacie prasowym. Końcówkę prac można było obejrzeć
w zamieszczonej przez nas niedawno fotorelacji.
Na przeszkodzie stanęła, między innymi, wrześniowa powódź. Żywioł zniszczył 500-metrowy odcinek linii między Kłodzkiem Nowym a Kłodzkiem Zagórzem. Nasyp i tory zostały odbudowane, gdy tylko pozwoliły na to warunki. Prace prowadzono dwuzmianowo, zarówno w ciągu dnia, jak i po zmierzchu –
nie udało się jednak uniknąć opóźnienia. – Zaangażowanie ekip pozwoli przywrócić ruch kolejowy przed feriami – podkreślają PKP PLK. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że przesunięcie terminu przyczyniło się do
zmian w zarządzie wykonawcy – należącej do PKP PLK spółki Dolkom.
Będą prace przy SRK i na przejazdachDrugi etap zadania ma objąć prace związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. – Nowoczesna automatyka pozwoli na sprawniejsze i jeszcze bezpieczniejsze prowadzenie ruchu pociągów. Na stacji Polanica Zdrój wyeksploatowane mechaniczne urządzenia sterowania zostaną zastąpione nowoczesnymi systemami elektronicznymi – zapowiada zarządca infrastruktury. Między Kłodzkiem, Polanicą i Dusznikami sześć przejazdów zostanie wyposażonych w dodatkowe sygnalizatory świetlne i dźwiękowe.
Linia kolejowa Kłodzko – Kudowa Zdrój to malownicza górska trasa, z której chętnie korzystają nie tylko mieszkańcy gmin Polanica Zdrój, Lewin Kłodzki, Duszniki Zdrój, Kudowa Zdrój i Szczytna, ale także turyści oraz kuracjusze. Po zakończeniu inwestycji, w roku 2026, czas przejazdu z Kłodzka do Kudowy Zdroju ma być o 10 minut krótszy od obecnego. Inwestycja o wartości 105 mln zł jest finansowany z budżetu państwa.